Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2007 - 2013
„Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” zrealizowany został w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Oś priorytetowa 6 – „Polska gospodarka na rynku międzynarodowym”, Działanie 6.4 – „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”.
Całkowity koszt projektu: 37 849 101,00 zł
Dofinansowanie projektu (UE + Budżet państwa): 17 074 128,00 zł
Dofinansowanie z UE: 14 513 000,00 zł
Instytucja wdrażająca projekt: Polska Organizacja Turystyczna w Warszawie
Realizator inwestycji i beneficjent środków finansowych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej: Gmina Miasta Gdańska
Partnerem projektu było Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które prowadzi działania na rzecz ożywienia obiektu historycznego – Twierdzy Wisłoujście. W ramach Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku wybudowane zostało nabrzeże wraz z przystankiem dla tramwaju wodnego, który stanowi alternatywną drogę dostępu do modernizowanych obiektów Twierdzy Wisłoujście.
Projekt składał się z dziesięciu zadań inwestycyjnych:
- Budowa przystanku tramwaju wodnego na Westerplatte,
- Budowa przystanku tramwaju wodnego przy Narodowym Centrum Żeglarstwa,
- Budowa przystanku tramwaju wodnego przy ul. Wiosny Ludów,
- Budowa przystanku tramwaju wodnego Zielony Most,
- Budowa przystanku tramwaju wodnego przy Twierdzy Wisłoujście – Nabrzeże Barek,
- Budowa przystanku tramwaju wodnego Targ Rybny,
- Budowa przystanku tramwaju wodnego Stogi –lokalizacja – Gdańsk Górki Zachodnie,
- Budowa przystani przy ul. Żabi Kruk dla jednostek pływających,
- Budowa przystani żeglarskiej przy ul. Sienna Grobla II,
- Budowa przystani żeglarskiej przy ul. Tamka.
Wykonawca:
- Zadania 1-6: Hydrobudowa Gdańsk S.A.
- Zadania 7-10: WARBUD S.A.
Koszt wykonania robót budowlanych:
- Zadania 1-6: 4 867 168,97 zł brutto
- Zadania 7-10: 30 668 055,10 zł brutto
Realizacja:
- Zadania 1-6: 30.09.2010r – 30.11.2011r
- Zadania 7-10: 09.03.2011r – 30.04.2012r
- 1. Budowa przystanku tramwaju wodnego na Westerplatte:
Zakres rzeczowy obejmował:
- budowę wiaty na lądzie o konstrukcji stalowej,
- budowę sieci oświetleniowej,
- montaż monitoringu wizyjnego.
2.Budowa przystanku tramwaju wodnego przy Narodowym Centrum Żeglarstwa:
Zakres rzeczowy obejmował:
- jeden standardowy ponton wysokoobciążalny umiejscowiony w wymaganej pozycji za pomocą dwóch pali cumowniczych. Komunikację między pomostem pływającym a lądem zapewnia stalowo-drewniany trap dojściowy,
- budowę sieci oświetleniowej,
- montaż monitoringu wizyjnego.
- 3. Budowa przystanku tramwaju wodnego przy ul. Wiosny Ludów:
Zakres rzeczowy obejmował:
- jeden standardowy ponton wysokoobciążalny umiejscowiony w wymaganej pozycji za pomocą dwóch pali cumowniczych. Komunikację między pomostem pływającym a lądem zapewnia stalowo-drewniany trap dojściowy,
- zagospodarowanie terenów bezpośrednio przyległych do istniejącego nabrzeża,
- modernizację istniejących nabrzeży,
- wykonanie instalacji elektrycznych,
- montaż systemu monitoringu wizyjnego.
- 4. Budowa przystanku tramwaju wodnego Zielony Most:
Zakres rzeczowy obejmował:
- jeden standardowy ponton wysokoobciążalny umiejscowiony w wymaganej pozycji za pomocą dwóch pali cumowniczych. Komunikację między pomostem pływającym a lądem zapewniają dwa stalowo-drewniane trapy dojściowe,
- zagospodarowanie terenów bezpośrednio przyległych do istniejącego nabrzeża,
- wykonanie instalacji elektrycznych,
- montaż systemu monitoringu wizyjnego.
- 5. Budowa przystanku tramwaju wodnego przy Twierdzy Wisłoujście – Nabrzeże Barek:
Zakres rzeczowy obejmował:
- przebudowę istniejącego nabrzeża Barkowego w zewnętrznej fosie Twierdzy Wisłoujście w Gdańsku,
- budowę nabrzeża skarpowego,
- budowę wiaty na lądzie w konstrukcji żelbetowej w formie łuku koszowego,
- wykonanie oświetlenia zewnętrznego,
- wyposażenie nabrzeża w urządzenia cumownicze i odbojowe,
- montaż systemu monitoringu wizyjnego.
- 6. Budowa przystanku tramwaju wodnego Targ Rybny:
Zakres rzeczowy obejmował:
- jeden standardowy ponton wysokoobciążalny umiejscowiony w wymaganej pozycji za pomocą dwóch pali cumowniczych. Komunikację między pomostem pływającym a lądem zapewniają dwa stalowo-drewniane trapy dojściowe,
- wykonanie instalacji elektrycznych,
- montaż systemu monitoringu wizyjnego.
- 7. Budowa przystanku tramwaju wodnego Stogi –lokalizacja – Gdańsk Górki Zachodnie:
Zakres rzeczowy obejmował:
- roboty przygotowawcze,
- przebudowę układu drogowego,
- organizację ruchu,
- uzbrojenie terenu,
- roboty hydrotechniczne,
- montaż elementów małej architektury,
- wycinkę drzew i krzewów, zabezpieczenie drzew na czas budowy, trawniki,
- montaż systemu monitoringu wizyjnego.
- 8. Budowa przystani przy ul. Żabi Kruk dla jednostek pływających:
Zakres rzeczowy obejmował:
- roboty przygotowawcze,
- przebudowę układu drogowego,
- organizację ruchu,
- uzbrojenie terenu,
- budowę obiektu administracyjnego z bosmanatem, pomieszczeniami sanitarnymi i warsztatem wraz z wyposażeniem,
- roboty hydrotechniczne,
- montaż elementów małej architektury,v
- wycinkę drzew i krzewów, zabezpieczenie drzew na czas budowy, nasadzenie drzew i krzewów, trawniki,
- pielęgnację zieleni,
- montaż systemu monitoringu wizyjnego.
- 9. Budowa przystani żeglarskiej przy ul. Sienna Grobla II:
Zakres rzeczowy obejmował:
- roboty przygotowawcze,
- przebudowę układu drogowego,
- organizację ruchu,
- uzbrojenie terenu,
- budowę obiektu administracyjnego z bosmanatem, pomieszczeniami sanitarnymi wraz z wyposażeniem,
- roboty hydrotechniczne,
- montaż elementów małej architektury,
- montaż systemu monitoringu wizyjnego.
- 10. Budowa przystani żeglarskiej przy ul. Tamka:
Zakres rzeczowy obejmował:
- roboty przygotowawcze,
- przebudowę układu drogowego,
- uzbrojenie terenu,
- budowę obiektu administracyjnego z bosmanatem, pomieszczeniami sanitarnymi i warsztatem wraz z wyposażeniem,
- roboty hydrotechniczne,
- montaż elementów małej architektury,
- montaż systemu monitoringu wizyjnego.