Wiadukt Biskupia Górka - cz.1
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska działająca jako Zamawiający w imieniu Gminy Miasta Gdańska, zakończyła realizację zadania polegające na budowie wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku zlokalizowanego w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha, stanowiącego główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową 91, prowadzącą na południe kraju wraz z przebudową układu drogowego.
Aktualizacja, 1.06.2021 r.
W nocy z 31 maja na 1 czerwca przeprowadzono próby obciążeniowe. Obiekt został ponownie udostępniony kierowcom.
Aktualizacja, 11.05.2021 r.
W związku z zakończeniem asfaltowania ul. Trakt Św. Wojciecha w rejonie wiaduktu Biskupia Górka, od nocy z wtorku na środę 11/12.05.2021 r. wprowadzone zostaną następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej.
Przywrócona zostanie obsługa przystanku „Toruńska” 01 w kierunku Dworca Głównego (dla linii 106, 108, 111, 118, 123, 131, 132, 154, 189, 205, 207, 256, N1, N4, N9, N11) oraz „Zaroślak” 01 w stronę Dworca Głównego (dla linii: 132, 154, 189, 256). Przystanki „Toruńska” 02 i „Zaroślak” 02 w kierunku Oruni i Pruszcza Gdańskiego dostępne są dla pasażerów od poniedziałku 10.05.2021 r.
Linie 108, 118, N4 – wrócą na stałe trasy przez ul. Okopową, Zaroślak, Stoczniowców, Hirszfelda, Reformacką. Autobusy zostaną wycofane z objazdu przez al. Armii Krajowej. Przywrócona zostanie obsługa przystanków „Zaroślak” 03 i 04 przy ul. Zaroślak.
Linie 106, N9, N11 – wrócą na stałe trasy przez ul. Toruńską (zostaną wycofane z objazdu przez ul. Podwale Przedmiejskie).
Linia 111 – zmiana trasy.
W kierunku Dworca Głównego od przystanku „Długie Ogrody” 01 autobusy pojadą ulicami: Szopy – Dolna – Łąkowa – Śluza – Kamienna Grobla – Toruńska – Okopowa – Wały Jagiellońskie – Podwale Grodzkie.
W kierunku Stogów przywrócona zostanie stała trasa przez ul. Okopową i Toruńską.
Linie 123, 131 – zmiana trasy objazdu. Autobusy w obu kierunkach pojadą przez ul. Okopową i Toruńską. Nie będą już zatrzymywać się na przystanku „Muzeum Narodowe” 04. Nadal obowiązuje objazd przez ul. Rzeźnicką (w kierunku Olszynki) i ul. Żabi Kruk (w kierunku Dworca Głównego).
Aktualizacja, 10.05.2021 r.
W związku z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi przedłużono obowiązujące zmiany w organizacji ruchu na Wiadukcie Biskupia Górka. Przywrócenie ruchu na obu nitkach wiaduktu planowane jest na środę 12 maja.
Dwukierunkowy ruch prowadzony jest jezdnią na „nowej nitce” (zwyczajowo prowadzącą kierowców w kierunku Pruszcza Gdańskiego). Zamknięty pozostanie wjazd z ul. Nowe Podwale Grodzkie, a także wjazd w ul. Zaroślak. Ponadto zamknięte zostaną zjazdy w ul. Toruńską i ul. Świętej Trójcy. Nowa nawierzchnia będzie układana od wyjazdu z tunelu pod Forum Gdańsk do wysokości stacji paliw.
Na budowie wiaduktu Biskupia Górka trwa układanie ostatniej warstwy nawierzchni jezdni. Aby proces ten przebiegał właściwie i zgodnie z technologią musi być przeprowadzony w optymalnych warunkach atmosferycznych zarówno pod względem temperatury jak i wilgotności. Przede wszystkim musi być sucho, ale ważna jest również temperatura oraz wiatr, które wpływają m.in. na elastyczność układanej masy. Nowa nawierzchnia układana jest na dwóch nitkach wiaduktu, od wyjazdu z tunelu pod Forum Gdańsk do wysokości stacji paliw. Na wykonanie tych prac potrzebne są łącznie cztery dni sprzyjającej pogody, po jednym na każdy z ciągów głównych oraz dwa dni na ulice boczne. Z uwagi na proces technologiczny nie można tych prac przerwać, gdyż wiąże się to z ryzykiem niewłaściwego ułożenia masy. Dlatego też, z powodu bardzo zmiennej pogody jaka była w ostatnich dniach, wykonawca robót nie podjął się układania masy w zakładanym terminie i wydłużył układanie mas do środy 12 maja.
Za zamieszanie związane z zaistniałą sytuacją w imieniu nadzorujących budowę przepraszamy.
Aktualizacja 30.04.2021 r.
Zmiany w organizacji ruchu na Wiadukcie Biskupia Górka – 5/6 maja
W nocy ze środy na czwartek (5/6.05) planowane jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na Wiadukcie Biskupia Górka. Otwarta zostanie „nowa nitka” wiaduktu, a zamknięta zostanie nitka w kierunku centrum. Drogowcy zaczną układać ostatnią warstwę nawierzchni na jezdni w kierunku Śródmieścia. Dwukierunkowy ruch prowadzony będzie jezdnią na „nowej nitce” (zwyczajowo prowadzącą kierowców w kierunku Pruszcza Gdańskiego).
Zamknięty pozostanie także tunel pod Forum Gdańsk (będą realizowane wyłącznie dostawy do sklepów) i wjazd z ul. Nowe Podwale Grodzkie, a także wjazd w ul. Zaroślak. Ponadto zamknięte zostaną zjazdy w ul. Toruńską i ul. Świętej Trójcy.
Nowa nawierzchnia będzie układana od wyjazdu z tunelu pod Forum Gdańsk do wysokości stacji paliw.
Taka organizacja ruchu potrwa co najmniej do poniedziałku 10 maja, ale z uwagi na warunki atmosferyczne może ulec przesunięciu.
Zmiany w komunikacji miejskiej:
Nieczynne będą przystanki „Zaroślak” 01 i 02 oraz „Toruńska” 01 i 02. Dodatkowo nie będzie możliwości wyjazdu z ul. Toruńskiej w ul. Okopową. Autobusy linii 108 i 118 nadal kursują na trasach objazdowych. Wciąż funkcjonuje zastępcza linia autobusowa 908.
Linia 908
W związku z zamknięciem zjazdu na ul. Zaroślak (więcej czytaj tu oraz tu), od pierwszych porannych kursów, od poniedziałku, 26.04.2021 r., uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa 908 na trasie:
- • Chełm Witosa – Cienista – Worcella – Styp-Rekowskiego – Reformacka – Stoczniowców – Zaroślak;
- • Zaroślak – Stoczniowców – Hirszfelda – Wronki – Chałubińskiego – Dragana – Witosa – Cieszyńskiego – Chełm Więckowskiego – Cieszyńskiego – Witosa – Chełm Witosa.
Linia będzie funkcjonować we wszystkie dni tygodnia - do czasu zakończenia prac
Linia 108
Od przystanku „Brama Wyżynna” 04 do przystanku „Dragana Kładka” 01 nadal obowiązuje trasa ulicami: Armii Krajowej – Sikorskiego – Dragana. W drugim kierunku, od przystanku „Worcella” 01 do przystanku „Brama Wyżynna” 05 autobusy jeżdżą ulicami: Chałubińskiego – Sikorskiego – Armii Krajowej. Na trasie objazdu czynne są wszystkie przystanki.
Linie 118, N4
Pomiędzy przystankami „Brama Wyżynna” 04 i 05 a „Worcella” 01 i 02 w obu kierunkach nadal obowiązuje trasa objazdowa ulicami: al. Armii Krajowej – Sikorskiego – Chałubińskiego. Autobusy linii N4 nie zatrzymują się na przystankach „Śródmieście SKM” 03 i 04. Pozostałe przystanki dla obu linii obowiązują.
Linie N1, 132, 154, 189, 205, 207, 256
Autobusy tych linii nie zatrzymują się na przystankach „Toruńska” 01 i 02 oraz „Zaroślak” 01 i 02.
Linie N9, N11, 106, 111
W kierunku Dolnego Miasta pomiędzy przystankami „Brama Wyżynna” 04 i „Dobra” 01 autobusy nadal jeździć będą objazdem ulicami: Podwale Przedmiejskie – Żabi Kruk. Na ul. Żabi Kruk obowiązuje tymczasowy przystanek „Muzeum Narodowe” 04.
W kierunku Dworca Głównego pomiędzy przystankami „Kamienna Grobla” 01 a „Brama Wyżynna” 05 autobusy pojadą objazdem ulicami: Toruńska – Wróbla – Łąkowa – Podwale Przedmiejskie. Zatrzymywać będą się na przystankach „Chmielna” 03 i „Żabi Kruk” 03. Dla linii nocnych będą to przystanki na żądanie.
Linie 123, 131
W kierunku Dworca Głównego pomiędzy przystankami „Brama Nizinna” 01 a „Brama Wyżynna” 03 i 05 obowiązywać będzie objazd ulicami: Żabi Kruk- Toruńska – Wróbla – Łąkowa – Podwale Przedmiejskie. Na trasie objazdowej obowiązywać będą wszystkie przystanki.
Uwaga! W przypadku niekorzystnej pogody terminy prac mogą zostać zmienione.
Aktualizacja, 22.04.2021 r.
W związku z koniecznością ułożenia ostatniej warstwy nawierzchni na Wiadukcie Biskupia Górka, w poniedziałek 26 kwietnia od wczesnych godzin porannych (ok. godz. 4) zamknięta zostanie „nowa nitka” wiaduktu w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
Zamknięty zostanie także tunel pod Forum Gdańsk (będą realizowane wyłącznie dostawy do sklepów) i wjazd z ul. Nowe Podwale Grodzkie.
Zjazd w ul. Zaroślak także zostanie zamknięty wraz z fragmentem przy mostku nad Kanałem Raduni. Dojazd do ul. Zaroślak będzie możliwy od strony ul. Stoczniowców lub od ul. Na Stoku.
Kierowcy będą poruszali się w relacji 1X1 po nitce wiaduktu w kierunku Centrum.
Nowa nawierzchnia będzie układana od wyjazdu z tunelu pod Forum Gdańsk do wysokości stacji paliw.
Taka organizacja ruchu potrwa co najmniej do piątku 30 kwietnia, ale z uwagi na warunki atmosferyczne może ulec przesunięciu. Od 30 kwietnia planowane jest układanie nawierzchni na „starej nitce” wiaduktu i na zjeździe w ul. Toruńską, o czym będziemy informowali w kolejnym komunikacie.
Zmiany w komunikacji miejskiej:
W związku z powyższym obowiązywać będzie następująca organizacja komunikacji autobusowej:
Linia 108
Od przystanku „Brama Wyżynna” 04 do przystanku „Dragana Kładka” 01 obowiązywać będzie trasa ulicami: Armii Krajowej – Sikorskiego – Dragana. W drugim kierunku, od przystanku „Worcella” 01 do przystanku „Brama Wyżynna” 05 autobusy pojadą ulicami: Chałubińskiego – Sikorskiego – Armii Krajowej. Na trasie objazdu obowiązywać będą wszystkie przystanki.
Linie 118, N4
Pomiędzy przystankami „Brama Wyżynna” 04 i 05 a „Worcella” 01 i 02 w obu kierunkach obowiązywać będzie trasa objazdowa ulicami: al. Armii Krajowej – Sikorskiego – Chałubińskiego. Autobusy linii N4 nie zatrzymają się na przystankach „Śródmieście SKM” 03 i 04. Pozostałe przystanki dla obu linii będą obowiązywać.
Linie 132, 154, 189, 256, N1
Autobusy tych linii nie będą zatrzymywać się na przystankach „Toruńska” 02 i „Zaroślak” 01 i 02.
Linie 205, 207
Brak obsługi przystanku „Toruńska” 02.
Linie 106, 111, N9, N11
W kierunku Dolnego Miasta pomiędzy przystankami „Brama Wyżynna” 04 i „Dobra” 01 autobusy zostaną skierowane objazdem ulicami: Podwale Przedmiejskie – Żabi Kruk. Na ul. Żabi Kruk obowiązywać będzie tymczasowy przystanek „Muzeum Narodowe” 04.
Zastępcza linia autobusowa 908 będzie funkcjonować na trasie:
- Chełm Witosa – Cienista – Worcella – Styp-Rekowskiego – Reformacka – Stoczniowców – Zaroślak;
- Zaroślak – Stoczniowców – Hirszfelda – Wronki – Chałubińskiego – Dragana – Witosa – Cieszyńskiego – Chełm Więckowskiego – Cieszyńskiego – Witosa – Chełm Witosa.
Inwestycja jest ważnym etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha, elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Prace na budowie zakończą się w połowie 2021 roku, a ich koszt to ok. 165 mln złotych. Koniec prac przewidziano na połowę 2021 r. Inwestycja dofinansowana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Aktualizacja, 2.04.2021 r.
1 kwietnia został otwarty Mostek nad Kanałem Raduni. Kierowcy i piesi mogą bez problemu kierować się w kierunku ul. Zaroślak.
Aktualizacja, 31.03.2021 r.
1 kwietnia, w czwartkowy poranek udostępniony dla ruchu zostanie przejazd przez most łączący Trakt św. Wojciecha z ul. Zaroślak. Zmiany dotyczą również funkcjonowania komunikacji miejskiej.
Wyjazd z ul. Zaroślak możliwy będzie w każdym kierunku. Dojazd do ul. Zaroślak - na tym etapie możliwy będzie od strony centrum. Udostępnione zostaną także chodniki i przejścia dla pieszych oraz rowerzystów przez Trakt św. Wojciecha oraz przez mostek na ul. Zaroślak. Na tym etapie nie będzie jeszcze możliwości wjazdu w ul. Zaroślak od strony Pruszcza Gdańskiego.
Linia 108
Autobusy wrócą na stałą trasę: Wały Piastowskie – Dworzec Główny – Okopowa – Zaroślak – Stoczniowców – Hirszfelda – Wronki – Rekowskiego – Chałubińskiego – Dragana – Witosa – Cieszyńskiego – Chełm Więckowskiego – Cieszyńskiego – Witosa – Cienista – Worcella – Rekowskiego – Reformacka – Stoczniowców – Zaroślak – Okopowa – Dworzec Główny – Wały Piastowskie.
Linia 118
Przywrócona zostanie stała trasa: Wały Piastowskie – Dworzec Główny –Okopowa – Zaroślak – Stoczniowców – Hirszfelda – Wronki – Rekowskiego – Worcella – Cienista – Witosa – Wilanowska – Havla – Warszawska – Piotrkowska – Jeleniogórska – Piotrkowska – Warszawska – Łódzka – Havla – Wilanowska – Witosa – Cienista – Worcella – Rekowskiego – Reformacka – Stoczniowców – Zaroślak – Okopowa – Dworzec Główny – Wały Piastowskie.
Linia N4
Autobusy wrócą na stałą trasę: Jelitkowo – (…) – Dworzec Główny – Wały Jagiellońskie – Okopowa – Zaroślak – Stoczniowców – Hirszfelda – Wronki – Rekowskiego – Worcella – Cienista – Witosa – Wilanowska – Havla – Łódzka – Warszawska – Piotrkowska – Warszawska – Jabłoniowa – Przywidzka – Czermińskiego - Guderskiego – Jaworzniaków – Guderskiego – Czermińskiego – Przywidzka – Jabłoniowa – Warszawska – Piotrkowska – Warszawska – Łódzka – Havla – Wilanowska – Witosa – Cienista – Worcella – Rekowskiego – Reformacka – Stoczniowców – Zaroślak – Okopowa – Wały Jagiellońskie – Dworzec Główny – (…) – Jelitkowo.
Linie 132, 154, 189, 256, N1
Uruchomiony zostanie przystanek „Zaroślak” 01 (tj. w kierunku Dworca Głównego). Będzie miał charakter warunkowy – na żądanie. Jednocześnie ujednolicone zostaną czasy przejazdów autobusów tych linii. Będą nieznaczne (około dwuminutowe korekty godzin odjazdów).
Aktualizacja, 16.03.2021 r.
W środę 17.03.2021 r. uruchomiony zostanie przystanek „Zaroślak” (n/ż) 01. To przystanek pośredni dla autobusów linii 132, 154, 189, 256 i N1 jadących w kierunkach: Pruszcza Gdańskiego, Oruni Górnej, Maćkowych, Jankowa i Jaworzniaków. Dla linii 132, 189, 256, N1 odjazdy z pozostałych przystanków na trasie nie zmienią się. Dla linii 154 – zmiana rozkładów jazdy wyłącznie w kierunku Oruni (wprowadzono korektę, by ujednolicić czasy przejazdów). W związku z trwającą wciąż przebudową układu drogowego w rejonie nowego wiaduktu Biskupia Górka, przystanek „Zaroślak” (n/ż) 02 w kierunku Centrum zostanie uruchomiony w terminie późniejszym.
Aktualizacja, 10.03.2021 r.
Kontynuowane są prace nad budową układu drogowego w ciągu ulic Nowe Podwale Grodzkie i Augustyńskiego oraz przy moście na ulicy Zaroślak. Trwają również roboty przy zagospodarowaniu terenu przy parkingu kubaturowym.
Aktualizacja, 5.02.2021 r.
Ruch pojazdów na wiadukcie odbywa się dwoma nitkami. Kontynuowane są prace związane z budową parkingu kubaturowego.
Aktualizacja, 01.02.2021 r.
W piątek, 29 stycznia około godz. 15.30 udostępniona została dla ruchu druga nitka Wiaduktu Biskupia Górka w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Dzięki temu w piątkowe popołudnie kierowcy korzystali już z dwóch, dwupasmowych jezdni.
- Ważny dzień dla mieszkanek i mieszkańców Gdańska. Wiadukt Biskupia Górka - kluczowy w obsłudze komunikacyjnej tej części miasta, ale także dla osób dojeżdżających do Gdańska od strony Pruszcza Gdańskiego. Co ważne, to element inwestycji unijnej. Koszt tej inwestycji to ponad 160 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi prawie 117 mln zł. Dziękujemy więc podatnikom Unii Europejskiej i dziękujemy podatnikom miasta Gdańska. To jeszcze nie jest koniec inwestycji, ale dzisiaj otwierając drugą nitkę, uruchamiamy ten najbardziej wrażliwy fragment. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do przygotowania tej inwestycji, przeprowadzenia jej i nadzorowania. Dziękuję moim współpracownikom, a także wykonawcy – firmie Budimex – mówiła podczas otwarcia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Jeśli tempo prac zostanie utrzymane, w pełnym zakresie wiadukt Biskupia Górka udostępniony będzie w II kw. 2021 roku. Wiosną planowane jest również oddanie przejazdu przez most nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak (zlokalizowanego bezpośrednio za wiaduktem).Sukcesywnie przekazywane będą również pozostałe odcinki drogowe, przebudowywane w ramach inwestycji. Ostateczne zakończenie realizacji całego układu drogowego wraz z parkingiem nastąpi w połowie roku.
Na każdej z jezdni wiaduktu otwarte zostały dwa z trzech pasów. Pasy przeznaczone na buspas są jeszcze wyłączone z ruchu. Podyktowane jest to koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom budowy jak i przejeżdżającym przez wiadukt kierowcom. Z tego również powodu nowa nitka wiaduktu w kierunku Pruszcza Gdańskiego, nie będzie jeszcze dostępna dla rowerzystów.
Udostępniony został także przejazd przez mostek nad kanałem Raduni w ul. Zaroślak znajdujący się na wysokości stacji paliw (w pobliżu ul. Stoczniowców). Zmienła się także lokalizacja przystanku autobusowego w pobliżu skrzyżowania z ul. Toruńską, który został przesunięty o ok. 50 m w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
Aktualizacja, 28.01.2021 r.
W piątek, 29.01, od godziny 15.30 nastąpią zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej w ciągu Traktu Świętego Wojciecha, ul. Toruńskiej i Nowego Podwala Grodzkiego. Proces zmian rozpocznie się po porannym szczycie komunikacyjnym ok. godziny 9.00. Oznacza to, że w okolicach wiaduktu w godz. pomiędzy 9:00 a 15:30 mogą występować dodatkowe utrudnienia związane z niedziałającą sygnalizacją. Ruchem będzie kierowała policja.
W związku ze zmianą organizacji ruchu, wynikającą z przebudowy wiaduktu Biskupia Górka, wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu linii 106, 111, N9 i N11. W kierunku Westerplatte, Górek Zachodnich, Przegaliny i Olszynki zostają przywrócone stare trasy. Pomiędzy przystankiem „Brama Wyżynna” i „Dobra” trasa będzie przebiegła ulicami: Okopowa – Toruńska. Przywrócona zostaje stała lokalizacja przystanku „Muzeum Narodowe” przy ul. Toruńskiej. Godziny odjazdów z przystanków pozostają bez zmian. Zmieniona zostaje też lokalizacja przystanku autobusowego „Toruńska” obsługiwanego przez linie 132, 154, 189, 205, 207, 256, N1. Przystanek ten zostanie przeniesiony o około 50 m. w kierunku Pruszcza Gdańskiego, w swoją docelową lokalizację. Odjazdy dla ww. linii pozostają bez zmian.
Aktualizacja, 31.12.2020 r.
W nocy z poniedziałku na wtorek (4 na 5 stycznia) nie będzie możliwości przejazdu przez Wiadukt Biskupia Górka. Obiekt zostanie całkowicie wyłączony z ruchu w godzinach 22 – 5. Sugerowany objazd poprowadzony będzie al. Armii Krajowej, al. Havla i Małomiejską.
Zamknięcie wiaduktu spowodowane jest koniecznością wykonania przeglądu technicznego całego obiektu. Planowany przegląd jest jednym z ostatnich elementów warunkujących otwarcie ruchu na drugiej nitce wiaduktu. Wszelkie działania umożliwiające dopuszczenie drugiej nitki wiaduktu do ruchu powinny zakończyć się w połowie stycznia, po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.
Zamknięcie wiaduktu Biskupia Górka, oznacza również czasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Szczegółowe informacje o zmianach w kursowaniu autobusów znajdują się na stronie Zarządu Transportu Miejskiego www.ztm.gda.pl
Aktualizacja, 8.12.2020 r.
Zdjęcie: Dominik Paszliński/gdansk.pl
Budowa Wiaduktu Biskupia Górka wchodzi w kluczową fazę. W nocy z poniedziałku na wtorek obie nitki obiektu przeszły próby obciążeniowe. Łącznie w testach na wiadukcie wzięło udział 14 ciężarówek z obciążeniem wynoszącym 448 ton.
Próby obciążeniowe na obiektach mostowych to konieczny test przed udostępnieniem obiektu kierowcom. W nocy z poniedziałku na wtorek wzięło w nim udział łącznie 14 pojazdów. Na obie nitki wiaduktu wjechało po siedem 4-osiowych pojazdów o masie 32 ton każdy, ustawionych w sześciu kolumnach. Łączne obciążenie wyniosło 448 ton. Akcja polegała na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych. Pojazdy wjeżdżały i stawały na wiadukcie w kolumnach. W trakcie próbnego obciążenia wykonane zostały m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach. Zbadano także stabilność podpór. Próby obciążeniowe przeprowadzono także na mostku nad Kanałem Raduni i estakadach dojazdowych do wiaduktu.
- Wyniki testu zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Jeśli wyniki będą prawidłowe, rozpocznie się procedura pozyskiwania pozwolenia na użytkowanie obiektu. Po jej otrzymaniu będzie możliwe otwarcie drugiej nitki wiaduktu – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Wszelkie formalności warunkujące dopuszczenie drugiej nitki wiaduktu do ruchu zakończą się prawdopodobnie w połowie stycznia. Ze względów bezpieczeństwa, z uwagi na prowadzone prace w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu, na docelową organizację ruchu trzeba będzie jeszcze poczekać. W styczniu przewidziane jest otwarcie dwóch z trzech pasów ruchu. Podyktowane jest to koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom budowy jak i przejeżdżającym przez wiadukt. Z tego również powodu nowa nitka wiaduktu, nie będzie dostępna dla rowerzystów i pieszych. Jeśli dalsze prace drogowe prowadzone będą zgodnie z planem, w pełnym zakresie wiadukt zostanie otwarty w II kw. 2021 roku, na kiedy to planowane jest również udostępnienie przejazdu przez most nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak.
Aktualizacja, 04.12.2020 r.
W nocy z poniedziałku na wtorek (7 na 8 grudnia) nie będzie możliwości przejazdu przez Wiadukt Biskupia Górka. Obiekt zostanie całkowicie wyłączony z ruchu w godzinach 22 – 5. Sugerowany objazd poprowadzony będzie al. Armii Krajowej, al. Havla i Małomiejską. Zamknięcie wiaduktu spowodowane jest koniecznością wykonania prób obciążeniowych.
Z uwagi na konieczność przeprowadzenia prób obciążeniowych istnieje konieczność wyłączenia z ruchu całego obiektu. Nocna akcja polegać będzie na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych. W trakcie próbnego obciążenia wykonywane będą m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach ruchomych wiaduktu. Badana będzie także stabilność podpór. Ostatecznie wyniki z próbnych obciążeń obiektów zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Planowane nocne próby obciążeniowe są konieczne do rozpoczęcia procedury odbiorowej i przybliżą nas do otwarcia ruchu na drugiej nitce wiaduktu.
Zamknięcie wiaduktu Biskupia Górka, oznacza również czasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Szczegółowe informacje o zmianach w kursowaniu autobusów na stronie Zarządu Transportu Miejskiego www.ztm.gda.pl
Za niedogodności związane z realizacją przepraszamy, prosimy o zachowanie ostrożności.
Aktualizacja, 16.11.2020 r.
W weeekend układano warstwę ścieralną drogi rowerowej. Obecnie rozpoczynają się również przygotowania do układania warstw podbudowy jezdni, po której poruszać się będą samochody. W najbliższych dniach układane będą warstwy „wiążące” asfaltu.
Aktualizacja, 5.11.2020 r.
Trwają prace brukarskie w rejonie baszty Białej i lewej nitki ul. Trakt św. Wojciecha, a także roboty sieciowe, m.in. w rejonie baszty Białej, jak i zakładanie urządzeń sterowania organizacji ruchu oraz prace związane z montażem wind. Na obiektach mostowych trwają prace związane z wbudowaniem izolacji płyty obiektów.
Aktualizacja, 29.10.2020 r.
Na poszczególnych poziomach realizowanego parkingu kubaturowego prowadzone są prace wykończeniowe. Rozpoczęto malowanie poziomego oznakowania, montowane są lampy, słupy oświetleniowe oraz instalacja odgromowa. Kontynuowane są prace przy montażu elewacji obiektu. Na ukończeniu jest również montaż znajdujących się w obiekcie wind. Wykonawca przygotowuje się do rozpoczęcia prac związanych z zagospodarowaniem terenu wokół realizowanego budynku, gdzie pojawią się również tzw. gabiony - stalowe kosze wypełnione kamieniami.
Aktualizacja, 16.09.2020 r.
16 września budowę Wiaduktu Biskupia Górka wizytowała Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz wraz z zastępcą ds. inwestycji , Alanem Aleksandrowiczem.
-Powstający wiadukt Biskupia Górka to obecnie jedna z największych inwestycji w Gdańsku. Prace przy jego budowie to wyzwanie zarówno inżynieryjne, jak i budowlane. Przejeżdżając tędy widzimy, jak postępują prace. Dzięki wiaduktowi poprawimy komunikację w ważnej części naszego miasta. A co ważne, zwiększy się również bezpieczeństwo na drodze – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Aktualizacja, 18.08.2020 r.
Na terenie budowy kontynuowane są prace przy budowie dojazdów do drugiej, lewej nitki wiaduktu. Na konstrukcji wiaduktu wykonywane jest zabezpieczenie antykorozyjne poszczególnych elementów, prowadzone są również prace izolacyjne. Równolegle trwają prace drogowe związane budową ulicy Nowe Podwale Grodzkie. W okolicy ul. Zaroślak prace drogowe koncentrują się na układaniu warstw podbudowy pod nawierzchnię jezdni i chodników. Prace brukarskie prowadzone są również w okolicy ul. Św. Trójcy oraz przy stacji benzynowej na Trakcie św. Wojciecha. Natomiast na budynku parkingu trwa montaż elewacji obiektu.
Aktualizacja, 5.08.2020 r.
Trwają prace wykończeniowe na mostku nad Kanałem Raduni. Ponadto wykonywane są estakady dojazdowe do drugiej nitki wiaduktu. Kontynuowane są prace przy budowie parkingu. Jego konstrukcja jest już w całości zamontowana.
Aktualizacja 29.07.2020 r.
Uwaga!!! Nocne zamknięcie wiaduktu Biskupia Górka!
Przez dwie noce z powodu konieczności wykonania robót konstrukcyjnych, zamknięty dla ruchu będzie Wiadukt Biskupia Górka.
W nocy z czwartku na piątek (30 na 31 lipca) i z piątku na sobotę (31 lipca na 1 sierpnia) nie będzie możliwości jazdy po wiadukcie. Zmiany w organizacji ruchu będą obowiązywały w godzinach 22 – 5. Sugerowany objazd poprowadzony będzie al. Armii Krajowej, al. Havla i Małomiejską.
Zamknięcie wiaduktu Biskupia Górka, oznacza również czasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej
Objazdy przez m.in al. Armii Krajowej i Havla, z obsługą węzła integracyjnego Łostowice Świętokrzyska, przesunięcia godzin odjazdów, obsługa wybranych przystanków – przez dwa kolejne wieczory i dwie kolejne noce takie zmiany czekają pasażerów linii autobusowych 132, 154, 189, 200, 205, 207, 210, 232, 256, N1, N5. Uwaga! Jeśli wykonawca prac na wiadukcie Biskupia Górka zakończy wcześniej prace, możliwe jest wcześniejsze przywrócenie ruchu.
Jeśli pozwolą na to warunki atmosferyczne, utrudnienia obowiązywać będą tylko przez pierwszą noc z 30 na 31 lipca!
Za niedogodności związane z realizacją przepraszamy, prosimy o zachowanie ostrożności.
Aktualizacja, 8.07.2020 r.
Kontynuowane są prace związane z budową parkingu przy wiadukcie Biskupia Górka. Roboty związane z montażem konstrukcji obiektu są zaawansowane. Wykonywane są wjazdy na parking.
Aktualizacja, 3.07.2020 r.
W związku z planowanymi pracami przy betonowaniu Wiaduktu Biskupia Górka, w piątek (3.07) w godzinach wieczornych nastąpi zawężenie jezdni na 50-metrowym odcinku w obrębie skrzyżowania ul. Trakt św. Wojciecha z ul. Zaroślak. Prace prowadzone będą w godzinach 21.00 – 6.00. W obrębie skrzyżowania ruch odbywać się będzie wahadłowo. Po zakończeniu prac, ok. godziny 6.00 przywrócona zostanie obowiązująca obecnie organizacja ruchu. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, termin prac może zostać przełożony.
Aktualizacja, 2.07.2020 r.
W piątek, 3 lipca, o godz. 21 na Trakcie św. Wojciecha w okolicy budowy Wiaduktu Biskupia Górka, wprowadzony zostanie układ ruchu pojazdów 1+1. Taki układ ruchu utrzyma się co najmniej do połowy sierpnia.
Ponadto zamknięta zostanie łącznica wjazdowa na węzeł Unii Europejskiej. Oznacza to, że kierowcy, którzy będą chcieli z Traktu św. Wojciecha dostać się do Podwala Przedmiejskiego, będą musieli kierować się objazdem poprowadzonym ul. Toruńską.
W sobotę, 4 lipca, o godzinie 5.00 dla ruchu zostanie udostępniona prawa jezdnia ul. Okopowej od skrzyżowania z ul. Toruńską w kierunku centrum. Ponadto otwarta zostanie ul. Św. Trójcy. Jednocześnie zostanie przestawiony przystanek autobusowy „Toruńska” zostanie przesunięty o ok. 100 metrów w kierunku skrzyżowania z ul. Toruńską.
Aktualizacja, 26.06.2020 r.
W mijającym tygodniu betonowo kolejne elementy wiaduktu i estakady dojazdowej. Ponadto wykonywany jest nasyp drogowy od strony Pruszcza Gdańskiego.
Aktualizacja, 22.06.2020 r.
W związku z planowanymi pracami przy betonowaniu wiaduktu, w poniedziałek (22.06) w godzinach nocnych nastąpi zawężenie jezdni na 50-metrowym odcinku w obrębie skrzyżowania ul. Trakt św. Wojciecha z ul. Zaroślak. Prace prowadzone będą w godzinach 23.00 – 5.00. W obrębie skrzyżowania ruch odbywać się będzie wahadłowo. Po zakończeniu prac, ok. godziny 5.00 przywrócona zostanie obowiązująca obecnie organizacja ruchu. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, termin prac może zostać przełożony.
Aktualizacja, 16.06.2020 r.
Z końcem maja na Biskupiej Górce zakończył się kolejny etap budowy drugiej nitki wiaduktu nad torami kolejowymi. Zakończono montaż m.in. trzeciego, ostatniego łuku konstrukcji stalowej. Zamontowano cięgna linowe i podwieszono ruszt dolny konstrukcji stalowej do łuku. Prace prowadzone są również na estakadzie dojazdowej do wiaduktu. W maju wykonano płytę ustroju nośnego estakady. Aktualnie trwają prace przygotowawcze do układania izolacji wodochronnej i krawężników. Przejezdność na wiadukcie zostanie zapewniona w IV kwartale 2020 r.
W ostatnich tygodniach dokończono również budowę nasypu drogowego, układanie warstw podbudowy i dolnych warstw bitumicznych jezdni północnej. Ponadto trwają roboty drogowe w rejonie skrzyżowania ul. Augustyńskiego z ul. Rzeźnicką oraz w rejonie skrzyżowania ul. Toruńskiej z ul. Okopową i ul. Św. Trójcy.
Obok wiaduktu powstaje nowy parking kubaturowy. Rozpoczęto już drugi etap montażu konstrukcji obiektu, zlokalizowanej bezpośrednio pod nowo wybudowaną częścią wiaduktu. Pomimo ograniczonego miejsca i związanych z tym trudności, prace postępują w szybkim tempie. Dodatkowo, na poszczególnych poziomach parkingu wykonywane są roboty elektryczne i sanitarne. W najbliższym czasie planowane są roboty związane z wykonaniem posadzek.
Aktualizacja, 4.06.2020 r.
W piątek, 5 czerwca, w godzinach porannych planowane jest przywrócenie układu 2+1 na Trakcie św. Wojciecha.
Ruch będzie się odbywał według schematu:
- Dwa pasy ruchu w relacji Pruszcz Gdański – Centrum w godz. 6:00 – 13:00
- Dwa pasy ruchu w relacji Centrum – Pruszcz Gdański w godz. 13:00 – 6:00
Wprowadzenie zmian w organizacji ruchu uzależnione jest od warunków atmosferycznych. Termin może ulec przesunięciu.
Aktualizacja, 26.05.2020 r.
W nocy z 26 na 27 maja na fragmencie Traktu św. Wojciecha zostanie wprowadzony ruch wahadłowy. Zmiany będę obowiązywały w godzinach 20.30-6.00.
W związku z prowadzeniem prac konstrukcyjnych związanych z betonowaniem elementów wiaduktu, w nocy z 26 na 27.05 (z wtorku na środę) niezbędne jest ustawienie pompy na jezdni prawej. Spowoduje to czasowe zwężenie jezdni Traktu Św. Wojciecha z dwóch pasów do jednego (odc. ok 30 m). Na tym odcinku od godziny 20.30 do 6.00. obowiązywał będzie ruch wahadłowy sterowany ręcznie.
Aktualizacja, 13.05.2020 r.
Zamontowano ostatni element trzeciego łuku na Wiadukcie Biskupia Górka. Tym samym zakończono montaż elementów konstrukcji stalowej dla lewej jezdni na obiekcie.Akcja odbyła się nocą, przy wyłączonej trakcji kolejowej. Aktualnie widoczna jest już cała konstrukcja stalowa dla jezdni lewej wiaduktu wraz z trzecim łukiem. Konstrukcja jeszcze stoi na stalowych klatkach tymczasowego podparcia.
Zdjęcia: Marcin Przybysz
Aktualizacja, 5.05.2020 r.
Minionej nocy zamontowano trzecią część łuku na drugiej nitce wiaduktu Biskupia Górka. W najbliższych dniach montowane będą kolejne części łuku, tym razem od strony dzielnicy Orunia - św. Wojciech - Lipce. Planowane jest także betonowanie ustroju nośnego estakady prowadzącej na wiadukt. Prace montażowe odbywają się w nocy, przy wyłączonej trakcji kolejowej.
Zdjęcia: Marcin Przybysz
Aktualizacja, 28.04.2020 r.
Od kilkunastu dni trwa montaż elementów konstrukcji stalowej lewej jezdni wiaduktu nad torami kolejowymi. Do montażu wykorzystywany jest żuraw samojezdny typu Liebherr LTM 1500 o max. udźwigu 500 ton i długości wysięgnika teleskopowego 50 m, z wysięgnikiem kratowym długość wzrasta do 141 m. Żuraw samojezdnie porusza się na zestawie 8 osi. Montaż elementów konstrukcji odbywa się nocami, przy wyłączonej trakcji kolejowej. W nocy 27/28.04 ustawiono podporę tymczasową, niezbędną do montażu łuku. W sumie na łuku skrajnym lewej jezdni zostanie zamontowanych 5 szt. łuków. Montaż ostatniego łuku zamykającego planowany jest w połowie maja 2020 r, następnie Wykonawca przystąpi do betonowania ustroju nośnego wiaduktu.
Zdjęcia: Marcin Przybysz
Aktualizacja, 24.04.2020 r.
Aktualnie trwa montaż elementów konstrukcji stalowej dla lewej jezdni wiaduktu. Do tej pory zamontowano ok. 60 % całkowitej masy konstrukcji stalowej. W najbliższych dniach planowany jest montaż ostatnich elementów i sekcji tzw. rusztu dolnego pod ustrój nośny wiaduktu. Montaż, który może wprowadzić pewien hałas prowadzony jest w godzinach nocnych, przy wyłączonej trakcji. Niestety nie ma mozliwości prowadzenia prac w ciągu dnia, gdyż montaz musi odbywać się przy zawieszonym ruchu pociągów. Na estakadzie wykonano podparcie i szalunek ustroju nośnego na jednym z przęseł. Aktualnie trwają tam prace związane z wykonywaniem zbrojenia ustroju nośnego. Od strony Pruszcza Gdańskiego wykonywane są górne warstwy nasypu.
Trwa również budowa mostku nad Kanałem Raduni. Mury oporowe zostały zasypane gruntem, tworząc jednocześnie całość z nasypem drogowym dla jezdni lewej. Aktualnie trwa wykonywanie górnych warstw nasypu drogowego jezdni lewej wraz z najazdem na most nad Kanałem Raduni. Trwa także montaż elementów prefabrykowanych konstrukcji parkingu. Aktualnie montowane są płyty stopowe. Od strony ul. Okopowej do końca tygodnia trwać będzie betonowanie dwóch ostatnich ścian.
Kontynuowane są prace przy budowie chodnika, na skrzyżowaniu przy ul. Świętej Trójcy iprzy Urzędzie Marszałkowskim. W ostatnich dniach przebudowana została sieć ciepłownicza przy ulicy Augustyńskiego. Przełączenie zrealizowano w dniu 18 kwietnia. W najbliższych dniach w rejonie ul. Augustyńskiego i Nowym Podwalem Grodzkim nastąpi przełączenie wykonanej sieci gazowej i wodociągu. Wykonywane są prace związane z budową kanalizacji deszczowej w rejonie ul. Augustyńskiego i Traktu Św. Wojciecha.
Zdjęcia z drona: Krzysztof Wojciechowski, zdjęcia nocne: Marcin Przybysz
Aktualizacja, 22.04.2020 r.
W związku z przełączeniem sieci wodociągowej na ul. Rzeźnickiej nastąpi zmiana w organizacji ruchu. W poniedziałek, 27 kwietnia o godz. 22 ul. Rzeźnicka zostanie zamknięta. Jednocześnie wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy na ul. Żabi Kruk, od ul. Toruńskiej do ul. Pod Zrębem.
Zmiana zostanie wprowadzona na czas przełączenia wodociągu. Po jego przełączeniu i odtworzeniu nawierzchni na ul. Rzeźnickiej zostanie przywrócona obecnie funkcjonująca organizacja z ruchem jednokierunkowym na ul. Rzeźnickiej i Żabi Kruk. Planowane przywrócenie tej organizacji ruchu to 29.04.2020r. o godz. 9:00.
Aktualizacja, 2.04.2020 r.
- Na plac budowy dostarczono już część elementów konstrukcji stalowej drugiej nitki wiaduktu - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Aktualnie na placu budowy trwa scalanie tych elementów w sekcje montażowe. Pierwsze z nich zostały zamontowane w nocy z poniedziałku na wtorek - dodaje szef DRMG.
Montaż konstrukcji stalowej budowanej obecnie drugiej nitki wiaduktu ma potrwać co najmniej trzy miesiące. Ze względu na obecną sytuację związaną z pandemią wirusa, jest to termin orientacyjny. Przewidujemy, że jeśli zostanie utrzymane obecne tempo prac, wszystkie elementy konstrukcji powinny zostać zamontowane do końca czerwca. Z uwagi na znajdujące się pod budowanym obiektem torowisko, prace montażowe będą wykonywane głównie w nocy przy wyłączonej trakcji kolejowej.
W związku z stanem pandemii i zmniejszeniem natężenia ruchu, we wtorek, 07.04.2020r. o godz. 13:00 nastąpi zmiana w organizacji ruchu na Trakcie św. Wojciecha, gdzie dotychczas obowiązywał zmienny układ 2+1. Zmiana będzie polegała na wprowadzeniu układu 1+1 przez całą dobę, do odwołania.
Aktualizacja, 23.03.2020 r.
Prace na terenie budowy są kontynuowane. Powstają kolejne elemnty konstrukcji parkingu kubaturowego, trwają również roboty związane z budową elementów estakady i mostku nad Kanałem Raduni.
Aktualizacja, 5.03.2020 r.
Parking realizowany przy wiadukcie, to czterokondygnacyjny obiekt o kubaturze wynoszącej ponad 87 tys. metrów sześciennych. Obecnie postępy na budowie parkingu można zauważyć gołym okiem. Montaż żelbetowych elementów prefabrykowanych rozpoczęto 17 lutego. Każdego dnia stawiane są kolejne słupy, będące elementami konstrukcji obiektu. Na terenie budowy postawiono już ich 90, a docelowo będzie ich ponad 100. Na ukończeniu są też prace związane z wykonaniem płyt fundamentowych. W najbliższym czasie planowane są dalsze roboty zbrojarskie oraz betonowanie pozostałych elementów płyty.
Równocześnie trwa budowa drugiej nitki wiaduktu. Zakończyła się rozbiórka starego obiektu w ciągu Traktu św. Wojciecha. Dotychczas wykonano palowania pod trzy podpory lewej nitki estakady w stronę centrum Gdańska. Aktualnie trwają prace zbrojarskie i przygotowania do betonowania ostatnich dwóch filarów estakady. Zabetonowano również korpus podpory wiaduktu nad torami kolejowymi. W najbliższych tygodniach planowane jest betonowanie kolejnych elementów wiaduktu. Ponadto trwa przełączenie nowej sieci wodociągowej w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha. Przejezdność na drugiej nitce wiaduktu będzie zapewniona w IV kwartale 2020r.
27 lutego podpisano aneks wydłużający termin zakończenia budowy parkingu. Zgodnie z dokumentem inwestycja zakończy się w czerwcu 2021. Przedłużenie terminu wynika z faktu, że na terenie budowy w kwietniu 2018 r. odkryto relikt architektoniczny w postaci Bastionu Wiebego. W porozumieniu z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Gdańsku zabezpieczono pozostałości po bastionie. Sytuacja wymusiła opracowanie zupełnie nowej dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych uzgodnień, co wydłużyło czas realizacji zadania i wygenerowało kolejne koszty. Łączny koszt budowy wiaduktu i parkingu wynosi 163 mln złotych.
Aktualizacja, 24.02.2020 r.
W najbliższych dniach w pobliżu budowy Wiaduktu Biskupia Górka planowane są zmiany w organizacji ruchu.
Wtorek, 25.02 – Układ 2+1 w kierunku Oruni przez cały dzień
We wtorek, 25 lutego z uwagi na konieczność przeprowadzenia jednodniowych robót na skrzyżowaniu ul. Okopowej z ul. Toruńską planowane są zmiany w funkcjonowaniu ruchu w układzie 2+1. Przez cały dzień funkcjonować będzie organizacja ruchu 2+1 - jeden pas ruchu z Pruszcza Gdańskiego do Centrum i dwa pasy z Centrum w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
Jednocześnie w obrębie skrzyżowania ul. Okopowa – Toruńska zostanie zamknięty skrajny pas w kierunku Pruszcza Gdańskiego. W obrębie skrzyżowania będzie obowiązywał układ po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Taka organizacja funkcjonować będzie przez cały dzień (25.02), co oznacza że nie będzie zmieniana w zależności od pory dnia.
Czwartek, 27.02 – zmiany w ruchu pieszym na ul. Rzeźnickiej
W czwartek, 27 lutego o godz. 7 rano zmieni się ruch pieszych na ul. Rzeźnickiej. Zmiana będzie polegać na zawężeniu ul. Rzeźnickiej oraz zamknięciu ruchu pieszego na odcinku pomiędzy Basztą Biała a budynkiem Urzędu Marszałkowskiego. Ruch pieszy będzie odbywał się drugą stroną ulicy. Dojścia do posesji będą utrzymane. Zmiany nie wpłyną na ruch pojazdów. Taka organizacja utrzyma się przez kilka najbliższych tygodni.
Poniedziałek, 2.03 – zawężenie pasa ruchu przy stacji paliw
W poniedziałek, 2 marca o godzinie 6 rano do jednego pasa zostanie zawężony ok. 50 metrowy odcinek Traktu św. Wojciecha przy stacji paliw. Zmiana dotyczy jezdni w kierunku Centrum. Zawężenie jezdni do przekroju 1x1 wynika z konieczności przełączenia nieczynnego wodociągu. Taka organizacja ruchu utrzyma się przez około tydzień.
Aktualizacja, 10.02.2020 r.
Zakończone zostały roboty rozbiórkowe płyty ustroju nośnego starego, żelbetowego wiaduktu. Aktualnie prowadzone są roboty rozbiórkowe pozostałości przyczółków starego wiaduktu. Zakończono roboty palowe związane ze wzmocnieniem gruntów pod fundamenty obiektów mostowych. Trwają prace związane z wykonaniem murów oporowych przy moście nad Kanałem Raduni oraz budowa nasypu drogowego dla jezdni lewej.
Aktualizacja, 3.02.2020 r.
W czwartek, 6 lutego planowane jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Okopowej z ul. Świętej Trójcy. Od godziny 6 rano zamknięty zostanie wjazd z ul. Świętej Trójcy w ul. Okopową. Dojazd do ulicy Św. Trójcy odbywać się będzie przez ul. Toruńską i Rzeźnicką.
Jednocześnie przełożony zostanie zjazd z ul. Okopowej w kierunku Warszawy i al. Armii Krajowej. Zjazd zostanie przesunięty o ok. 30 metrów. Przebudowa skrzyżowania Okopowa-Św. Trójcy związana jest z budową Wiaduktu Biskupia Górka. Zmiany w organizacji ruchu obowiązywać będą co najmniej 3 miesiące.
Aktualizacja 17.01.2020 r.
W najbliższym czasie zakończy się rozbiórka starego wiaduktu na Biskupiej Górce. Operacja była skomplikowana i czasochłonna, bowiem rozbiórka prowadzona była nad czynną linią kolejową i w bliskim sąsiedztwie drogi krajowej. Aby móc w takich warunkach bezpiecznie dokonać rozbiórki tak dużego obiektu, konieczne było przygotowanie specjalnego projektu.
- Cała płyta starego wiaduktu ważyła około 3650 ton – informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Po przepołowieniu płyty, obie jej części zostały zsunięte na nasypy. Każda z płyt była zsuwana po wcześniej przygotowanych łożyskach ślizgowych umieszczonych na podporach – dodaje Bartosiewicz.
W początkowej fazie prace prowadzone były nocą, gdyż zsuwanie płyt odbywało się bezpośrednio nad torami kolejowymi i wymagało czasowego wyłączenia trakcji. Po zsunięciu płyt przystąpiono do usuwania podpór oraz części słupów starego wiaduktu. Obecnie prace koncentrują się na robotach związanych z rozkuwaniem i rozkruszaniem zsuniętej części starego wiaduktu w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
Jednocześnie trwają prace nad częściami drugiej nitki nowego wiaduktu. Dotychczas wykonano palowania pod trzy podpory lewej nitki estakady do strony centrum Gdańska. Ponadto zabetonowano korpus przyczółka estakady.
Jednym z elementów budowy Wiaduktu Biskupia Górka jest parking kubaturowy. Obecnie trwają prace przy wykonywaniu płyty fundamentowej. Kontynuowane są roboty zbrojarskie i betonowanie pozostałego zakresu, tak aby rozpocząć montaż elementów prefabrykowanych. Proces produkcji prefabrykatów, stanowiących konstrukcję pozostałych kondygnacji parkingu, już się rozpoczął.
Aktualizacja 20.11.2019 r.
Podczas robót związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka, w rejonie ul. Augustyńskiego, natrafiono na relikty średniowiecznych fortyfikacji. Są to fragmenty strzelnicy i muru łączącego niegdyś Basztę Nową (ją także odkryto podczas budowy parkingu przy ul. Okopowej) z pobliską Basztą Białą. 11 listopada odbyły się oględziny znaleziska na budowie w obecności m.in. Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W związku z decyzją PWKZ o braku możliwości rozbiórki kolidującego fragmentu murów, wstrzymano prace związane z przebudową sieci gazowej. W celu określenia możliwości ułożenia sieci gazowej inną, alternatywną trasą, rozpoczęto wykonywanie przekopów kontrolnych, tak by móc zachować dotychczasowe znalezisko. Wyniki prac zostaną przekazane do projektanta aby ten, mógł sporządzić projekt zamienny. Aktualnie w rejonie ulicy Augustyńskiego prowadzone są prace związane z przebudową sieci gazowej, wodociągowej i cieplnej, a także przebudową kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Aktualizacja, 22.10. 2019 r.
Za nami pierwszy, bardzo trudny etap rozbiórki. Wiadukt został przecięty na pół. W miniony weekend część obiektu od strony centrum Gdańska została oparta na 29 podporach. Jednocześnie zlikwidowane zostały stare podparcia w postaci słupów żelbetowych.
- Ze względu na bezpieczeństwo i uzgodnienia z PKP prace prowadzone są w porach nocnych podczas całkowitego zamknięcia torów – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Do tej pory zsunięto 1,2m wiaduktu na nasyp dojazdowy w stronę Centrum Gdańska. Prace te wymagają dużego zaangażowania i zachowania bezpieczeństwa, zwłaszcza, że wykonywane są w nocy i w bardzo krótkim czasie wyłączenia torów wynoszącym około 4 godzin - dodaje szef DRMG.
Obecnie przygotowujemy się do najtrudniejszego etapu rozbiórki. W najbliższych tygodniach każda z części starego wiaduktu będzie „zsuwana” po zamontowanych podporach. Po zsunięciu połowy wiaduktu od strony centrum Gdańska, analogicznie zostanie wykonana rozbiórka drugiej połowy obiektu od strony dzielnicy Orunia – św. Wojciech – Lipce. Po całkowitym zsunięciu obiektu nastąpi rozbiórka podpór wiaduktu. Ten etap również wymaga prowadzenia prac w porze nocnej, podczas czasowego wyłączenia trakcji kolejowej. Następnie rozpocznie się budowa drugiej nitki wiaduktu.
Aktualizacja 15.10.2019 r.
Zmiany na ul. Toruńskiej. Od wtorku (15.10) ok. godz. 14:00 planowane jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu w rejonie budowanego wiaduktu Biskupia Górka. Zgodnie z nową organizacją ruchu otwarty zostanie zjazd z ul. Okopowej w ul. Toruńską od strony Pruszcza Gdańskiego. Wyjazd z ul. Toruńskiej będzie możliwy zarówno w kierunku Pruszcza Gdańskiego jak i centrum Gdańska. Prosimy o zachowanie ostrożności w rejonie prowadzonych robót, o kolejnych zmianach będziemy informować z wyprzedzeniem.
Planowana zmiana jest kolejnym etapem prac związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka, który stanowi główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami oraz drogą krajową 91. Budowa wiaduktu rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Głównym Wykonawcą jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Koszt inwestycji to niemal 147 mln złotych. Aż 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Cała inwestycja zakończyć się ma w październiku 2020 roku.
Aktualizacja 26.09.2019 r.
Trwają prace rozbiórkowe starego wiaduktu.
Aktualizacja 30.08.2019 r.
Zmiany na ul. Toruńskiej
W środę, 4 września ok. godziny 12, na ul. Toruńskiej planowane jest wprowadzenie zmiany w organizacji ruchu polegającej na otwarciu wyjazdów z ul. Toruńskiej w kierunku centrum Gdańska i Pruszcza Gdańskiego. Nie będzie możliwości wjazdu w ul. Toruńską od strony Pruszcza Gdańskiego, gdyż ul. Toruńska na odcinku od ul. Okopowej do ul. Rzeźnickiej pozostaje ulicą jednokierunkową.
Ruch pieszy i rowerowy odbywać się będzie po wyznaczonych ciągach.
Taka organizacja ruchu utrzyma się przez okres ok. 3 tygodni. Prosimy o zachowanie ostrożności w rejonie prowadzonych robót, o kolejnych zmianach będziemy informować z wyprzedzeniem.
Planowana zmiana jest kolejnym etapem prac związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka, który stanowi główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami oraz drogą krajową 91. Budowa wiaduktu rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Głównym Wykonawcą jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Koszt inwestycji to niemal 147 mln złotych. Aż 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Cała inwestycja zakończyć się ma w październiku 2020 roku.
Aktualizacja, 27.08.2019
16 sierpnia rozpoczęły się pierwsze prace związane z rozbiórką „starego” wiaduktu na Biskupiej Górce. W miejsce obiektu wybudowany zostanie nowy wiadukt. Rozbiórka ma potrwać do 3 miesięcy i będzie nie lada wyzwaniem, ze względu na czynną linię kolejową.
Na Biskupiej Górce trwa budowa wiaduktu Biskupia Górka. 13 sierpnia udostępniono kierowcom pierwszą nitkę wiaduktu. Aby zbudować drugą jezdnię, konieczne jest rozebranie „starego” wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha. Na potrzeby rozbiórki została opracowana specjalna dokumentacja projektowa, która umożliwi przeprowadzenie operacji nad czynną linią kolejową. Poziom trudności przeprowadzenia rozbiórki jest wysoki także ze względu na niewielką ilość miejsca w pobliżu budowy i fakt, że wiadukt ulokowany jest w ścisłym centrum miasta, przy gęstej zabudowie. Prace nie wpłyną na ruch pociągów. Najbardziej zaawansowane prace rozbiórkowe będą prowadzone nocą, w godzinach w których nie kursują pociągi.
Pierwsze prace rozbiórkowe rozpoczęły się w piątek, 16 sierpnia i skupiają się na demontażu balustrad, oświetlenia i kolejnych warstw jezdni. Równolegle wykonywane są prace polegające na montażu tymczasowych podpór, po których „ślizgać się” będą demontowane elementy wiaduktu. Najbardziej zaawansowane prace rozpoczną się w pierwszej połowie września.
- Po dokonaniu rozbiórek górnej części „starego” wiaduktu, obiekt zostanie przecięty w połowie i rozpocznie się sukcesywne zsuwanie połowy wiaduktu po tymczasowych podporach - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Rozbiórka zacznie się od strony centrum Gdańska. Podczas operacji, część wiaduktu będzie ulegała rozdrobnieniu i utylizacji. Po zsunięciu połowy wiaduktu od strony centrum Gdańska, analogicznie zostanie wykonana rozbiórka drugiej połowy obiektu od strony dzielnicy Orunia – św. Wojciech – Lipce - dodaje szef DRMG.
Początkowe prace związane ze „ściąganiem” obiektu będą wykonywane w porze nocnej przy całkowitym wyłączeniu trakcji kolejowej. W późniejszym etapie operacji, roboty będą prowadzone poza obszarem ruchu pociągów w dzień. Po całkowitym zsunięciu obiektu nastąpi rozbiórka podpór wiaduktu, która też wymaga prac w porze nocnej podczas czasowego wyłączenia trakcji kolejowej. Szacujemy, że prace rozbiórkowe potrwają do 3 miesięcy.
Aktualizacja, 13.08.2019 r.
Postępy na budowie Wiaduktu Biskupia Górka – 13 sierpnia została otwarta pierwsza nitka. Niebawem rozpocznie się rozbiórka starego obiektu, a w ciągu najbliższych tygodni – budowa drugiej, zachodniej nitki.
Część wiaduktu oddana do użytku kierowcom, ma rozpiętość 104 m i szerokość 17,5 m. Ruch odbywać się będzie po trzech pasach jezdni. Po zakończeniu budowy całej inwestycji, na jednym z pasów utworzony zostanie buspas. Wzdłuż obiektu przewidziano także ciąg pieszo-rowerowy. O dotychczasowych osiągnięciach mówił Alan Aleksandrowicz, Zastępca Prezydenta Gdańska ds. inwestycji.
- W ubiegłym tygodniu obiekt ten przeszedł pomyślne próby obciążeniowe, prowadzone wspólnie ze specjalistami z Politechniki Gdańskiej. Projekt nowego wiaduktu jest dość skomplikowany ze względu na to, że jest to główna arteria łącząca Pruszcz Gdański z centrum Gdańska - podkreślał, jednocześnie apelując do kierowców o cierpliwość przy kolejnych etapach budowy.
Z kolei o przyszłości projektu, wypowiedział się dyrektor DRMG, Włodzimierz Bartosiewicz:
- Niebawem rozpocznie się rozbiórka istniejącego wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha, a w jego miejsce wybudowana zostanie zachodnia nitka wiaduktu wraz z trzecim dźwigarem. Budowa drugiej, zachodniej nitki rozpocznie się w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Zmiany w organizacji ruchu
Przypominamy, że w nocy z 12 na 13 sierpnia (z poniedziałku na wtorek) wyłączony z ruchu kołowego został most nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Zaroślak. Dojazd do ul. Zaroślak możliwy jest od strony ul. Stoczniowców i Brzegi oraz od strony ul. Biskupiej i Na Stoku. Ruch pieszy i rowerowy odbywa się bez zmian.
Od wtorku, 13 sierpnia nastąpiły również zmiany w kursowaniu autobusów linii 108, 118, N4. Przystanek „Toruńska” [1005] dla linii autobusowych w kierunku Oruni został cofnięty o około 100m do wysokości peronu przystanku SKM Śródmieście.
*Linia 108 funkcjonuje na skróconej trasie okólnej: Chełm Witosa – Cienista – Worcella – Reformacka – Stoczniowców – Cienista – Sikorskiego – Dragana – Witosa – Cieszyńskiego – Więckowskiego – Cieszyńskiego – Chełm Witosa.
*Linie 118 i N4: Dwukierunkowo, pomiędzy przystankami „Buczka”/ „Worcella” [1252, 1663] a „Brama Wyżynna” [1028, 1033] obowiązuje objazd ulicami: ... - Chałubińskiego – Sikorskiego – Armii Krajowej – Okopowa - ... i dalej stałą trasą. Na trasie objazdu obowiązuje obsługa przystanków: „Grabowskiego” [1243], „Chałubińskiego” [1254,1255], „Drwęcka” (n/ż) [1253], „Odrzańska” [1250, 1251], „Pohulanka” [1248, 1249], „Śródmieście SKM” [1003, 1018]. Dla linii N4 wszystkie ww. przystanki posiadają status warunkowy „na żądanie”. Przystanek „Drwęcka” (n/ż) [1253] nie jest obsługiwany przez linię 118.
Aktualizacja 09.08.2019 r.
Budowa wiaduktu Biskupia Górka wymaga przebudowy połączenia Traktu Św. Wojciecha z ul. Zaroślak. W poniedziałek, 12 sierpnia po porannym szczycie komunikacyjnym zmieniona zostanie organizacja ruchu w rejonie budowanego wiaduktu, polegająca na wprowadzeniu ruchu o przekroju 1+1 na ul. Trakt Św. Wojciecha, od wysokości stacji paliw do skrzyżowania Traktu z ul. Toruńską i Okopową.
W nocy z 12 na 13 sierpnia (z poniedziałku na wtorek) wyłączony z ruchu kołowego zostanie most nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Zaroślak. Dojazd do ul. Zaroślak możliwy będzie od strony ul. Stoczniowców i Brzegi oraz od strony ul. Biskupiej i Na Stoku.
Komunikacja autobusowa kursować będzie według nowego układu od wtorku 13 sierpnia.
Ruch pieszy odbywać się będzie bez zmian.
Z przyczyn technologicznych terminy wprowadzenia zmian mogą ulec przesunięciu.
Planowana zmiana ma na celu przygotowanie istniejącego układu drogowego w rejonie ul. Zaroślak do wprowadzenia ruchu na nowo wybudowaną nitkę Wiaduktu Biskupia Górka. Za utrudnienia przepraszamy, o kolejnych zmianach będziemy informować z wyprzedzeniem.
Aktualizacja 08.08.2019
Budowa Wiaduktu Biskupia Górka wchodzi w kolejną fazę. W czwartek, 8 sierpnia ok. godz. 8.30 rozpoczną się próby obciążeniowe obiektu, które przybliżą nas do przełożenia ruchu na nowy obiekt. 7 aut o łącznym ciężarze 224 ton weźmie udział w próbach obciążeniowych na pierwszej nitce Wiaduktu Biskupia Górka. Każda z czteroosiowych ciężarówek waży ok. 32 tony. Samochody te będą wykorzystywane w próbach obciążeniowych nowej nitki wiaduktu, który powstaje nieopodal Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. Auta będą ustawione w trzech kolumnach.
- Akcja polegać będzie na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych – wyjaśnia Włodzimierz Ziółkowski, koordynator zadania z ramienia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - W trakcie próbnego obciążenia wykonywane będą m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach ruchomych wiaduktu. Badana będzie także stabilność podpór – dodaje Ziółkowski.
Ostatecznie wyniki z próbnych obciążeń obiektów zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Próby potrwają do godzin popołudniowych.
Po przełożeniu ruchu na nową nitkę, stary obiekt zostanie rozebrany i w jego miejscu powstanie druga nitka wiaduktu w ciągu ulicy Trakt św. Wojciecha i nad Podwalem Grodzkim.
Aktualizacja 25.07.2019 r.
Wiadukt nad torami kolejowymi
Wykonano kapy chodnikowe na płycie ustroju nośnego, aktualnie trwa przygotowanie powierzchni betonu do układania żywicy. Na końcach obiektu zamontowano urządzenia dylatacyjne. Na obu łukach konstrukcji stalowej wiaduktu wykonano ostatnią, wierzchnią powłokę zabezpieczenia antykorozyjnego.
Wiadukt nad ul. Nowe Podwale Grodzkie
Wykonano gzymsy i kapy chodnikowe na płycie ustroju nośnego oraz ułożono żywicę na powierzchni betonu kap chodnikowych. Aktualnie trwa przygotowanie płyty ustroju nośnego do układania izolacji z papy termogrzewalnej na części jezdnej obiektu.
Estakada
Wykonano gzymsy i kapy chodnikowe na płycie ustroju nośnego oraz ułożono żywicę na powierzchni betonu kap chodnikowych. Aktualnie trwa przygotowanie płyty ustroju nośnego do układania izolacji z papy termogrzewalnej na części jezdnej obiektu.
Most nad Kanałem Raduni
Aktualnie obiekt mostowy został wygrodzony od strony ul. Zaroślak. Trwają prace wykończeniowe obiektu oraz budowa murów oporowych przy obiekcie.
Aktualizacja 12.07.2019 r.
W poniedziałek 15 lipca, po porannym szczycie komunikacyjnym wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu na Trakcie św. Wojciecha. Na 40-metrowym odcinku Traktu św. Wojciecha w pobliżu stacji paliw nastąpi zawężenie drogi. W obu kierunkach kierowcy będą mogli poruszać się po jednym pasie jezdni. Taka organizacja ruchu potrwa do 26 lipca.
Aktualizacja, 11.06.2019 r.
W związku z planowanymi pracami przy betonowaniu wiaduktu, w piątek (14.06) w godzinach nocnych nastąpi zawężenie jezdni na 50-metrowym odcinku w obrębie skrzyżowania ul. Trakt św. Wojciecha z ul. Zaroślak. Prace prowadzone będą w godzinach 23.00 – 5.00. W obrębie skrzyżowania ruch odbywać się będzie wahadłowo. Po zakończeniu prac, ok. godziny 5.00 przywrócona zostanie obowiązująca obecnie organizacja ruchu. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, termin prac może zostać przełożony.
Aktualizacja 06.06.2019 r.
Podwieszono dolny ruszt konstrukcji stalowej do dźwigarów łukowych wiaduktu nad torami kolejowymi oraz zamontowano na nim płyty prefabrykowane. Trwa montaż zbrojenia płyty ustroju nośnego, zaś jej betonowanie zaplanowano na przełom czerwca i lipca.
Zabetonowano płytę ustroju nośnego wiaduktu nad ulicą Nowe Podwale Grodzkie, trwają przygotowania do ułożenia na niej papy termozgrzewalnej oraz ustawienia krawężników w linii kap chodnikowych.
Trwa budowa nasypu drogowego od strony dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce, na wykonanej części nasypu ułożono pierwsze warstwy podbudowy z masy bitumicznej.
Wykonano płytę przejściową na moście nad kanałem Raduni. Trwają przygotowania do końcowych prac ziemnych przy moście.
Aktualizacja 19.04.2019 r.