W 2021 roku w Gdańsku pojawi się 64 nowych wiat przystankowych. Inwestycję podzielono na dwie części. Oba zadania realizowane są w ramach programu „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - Etap IV A”, realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Etap 1. Wykonawcą jest firma Ślizex. Zrealizowany
Lista lokalizacji, w których pojawią się nowe wiaty w pierwszym etapie.
Ulica Przystanek
1.Jabłoniowa Szadółki
2.Bartnicza Maćkowy-Mleczarnia
3.Płońska Płońska
4.Sobieskiego Jarowa
5.Sobieskiego Jarowa
6.Kielnieńska Sopocka
7.Kielnieńska Iławska
8.Kielnieńska Myśliborska
9.Kielnieńska Myśliborska
10.Grunwaldzka Hala Olivia
11.Polanki Jasia i Małgosi
12.Polanki Jasia i Małgosi
13.Radarowa Telewizyjna
14.Radarowa Telewizyjna
15.Kontenerowa Kontenerowa
16.Chrzanowskiego Mjr Hubala
17.Piastowska Poznańska
18.Trakt św.Wojciecha Rejtana
19.Trakt św.Wojciecha Rejtana
20.Schuberta Schumana
21.Schuberta Schumana
22.Schuberta Schumana
23.Modra Sierpowa
24.Jelinki Bratki
25.Ścieżki Stokrotki
26.Łanowa Gęsia
27.Niwki Olszynka-Niwki
28.Niwki Zawodzie
29.Zawodzie Dworkowa
30.Modra Modra
31.Powstańców Warszawskich Bema
32.Radiowa Radiowa
33.Radiowa Radiowa
34.Powstańców Warszawskich Płowce
Etap 2: Wykonawcą prac jest firma Ślizex. Termin realizacji to IV kw. 2021 r. Obecnie trwają prace związane z montażem wiat przystankowych.
Lista lokalizacji, w których pojawią się nowe wiaty przystankowe w drugim etapie.
Ulica Przystanek
1. Świbnieńska Przystań (kierunek Przegalina)
2. Worcella Buczka (kierunek Jana z Kolna)
3. Starogardzka Starogardzka (kierunek Wałowa)
4. Starogardzka Starogardzka (kierunek Maćkowy)
5. Schuberta Park Naukowo-Technologiczny (Ujeścisko)
6. Wronki Wronki (kierunek Jelenogórka)
7. Barniewicka Biwakowa (kierunek Oliwa)
8. Wodnika Sopocka (kierunek Orunia)
9. Wodnika Jednorożca (kierunek Klukowo)
10. Wodnika Marsa (kierunek Orunia)
11. Wodnika Owczarnia (kierunek Osowa)
12. Guderskiego Elfów (kierunek Łostowice)
13. Guderskiego Elfów (kierunek Jaworzniaków)
14. Radarowa Meteorytowa (kierunek Centrum)
15. Leszczynowa Jeziorowa (kierunek Jasień PKM)
16. Leszczynowa Jeziorowa (kierunek Łostowice-Świętokrzyska)
17. Leszczynowa Jaworowa (kierunek Jasień PKM)
18. Leszczynowa Jaworowa (kierunek Łostowice-Świętokrzyska)
19. Bulońska Migowo (kierunek Jasień PKM)
20. Leśna Góra Góralska (kierunek Leśna Góra pętla)
21. Leśna Góra Góralska (kierunek Wrzeszcz)
22. Leśna Góra Leśna Góra Przychodnia (kierunek Leśna Góra pętla)
23. Siennicka Elbląska (kierunek Przeróbka)
24. Małomiejska Ptasia (kierunek Orunia-Górna)
25. Olszyńska Olszyńska – przy sklepie (kierunek Centrum)
26. Modra Olszynka – szkoła (kierunek Centrum)
27. Krasickiego Krasickiego (kierunek Nowy Port)
28. Złota Karczma Złota Karczma (kierunek pętla)
29. Złota Karczma Złota Karczma (kierunek Słowackiego)
30. Kartuska Źródlana (kierunek Łostowice-Świętokrzyska)
Aktualizacja, 26.11.2021 r.
Zgodnie z obowiązującymi standardami w mieście wiaty przystankowe lokalizowane są w pasie drogowym. Ze względu na dostępność pasa drogowego oraz wymagania techniczne, wiaty realizowane są w trzech standardowych wymiarach (głębokościach): 70cm (bez paneli bocznych), 100cm i 140 cm. Dla każdej lokalizacji wiaty opracowywana jest dokumentacja projektowa, która dokładnie określa możliwy w danej lokalizacji rozmiar wiaty przystankowej.
Zdarza się że ze względu na ograniczenia spowodowane istniejącą infrastrukturą podziemną, czy własnością gruntu nie ma możliwości rozbudowy przystanku. Tak jest w przypadku przystanku przy ul. Ptasiej gdzie ograniczeni jesteśmy istniejącą siecią gazową, zlokalizowaną w gruncie bezpośrednio za przystankiem. Montaż większej wiaty w tej lokalizacji nie byłby możliwy, ze względu na bardzo wysokie koszty przebudowy sieci i trudność pozyskania uzgodnienia z gestorem sieci.
Koszt realizowanych 30 wiat to 1,4 mln zł. W ramach prac wykonawca musiał opracować i uzgodnić dokumentację projektową dla każdej lokalizacji wiaty oraz wykonać przyłącza do sieci energetycznej, których wykonanie pochłania większą część kosztu inwestycji. Sama konstrukcja wiaty przystankowej to koszt rzędu ok. 15 tys. zł.
W realizowanym obecnie II etapie jest 30 wiat przystankowych, 8 z nich to wiaty o głębokości 70 cm, pozostałe to wiaty o głębokości 100 i 140 cm.
Aktualizacja, 25.03.2021 r.
Jest już gotowa wiata przy Hali Olivia
Aktualizacja, 27.01.2021 r.
Trwa montaż przystanków w pierwszym etapie. Dotychczas zakończono prace na trzynastu przystankach,m.in. na ul. Polanki, Kielnieńskiej, al. Grunwaldzkiej ul. Radiowej czy ul. Chrzanowskiego. Na siedmiu przystankach trwają prace montażowe. Wykonawca przygotowuje się do rozpoczęcia montażu wiat na kolejnych przystankach.