W Gdańsku sukcesywnie realizowana jest polityka uspokajania ruchu oraz tworzenia nowych połączeń pieszych, szczególnie w obrębie Śródmieścia. W ostatnich latach, zgodnie z tymi założeniami, powstały naziemne przejścia na ul. Podwale Przedmiejskie oraz przy Bramie Wyżynnej. W piątek, 14 kwietnia miasto ogłosiło przetarg na realizację kolejnego połączenia pieszego na wysokości Dworca Głównego w Gdańsku.
Wśród pięciu zasadniczych wartości w Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus znajduje się „otwartość przestrzeni miejskich”, rozumiana jako dostępność terenów publicznych dla wszystkich. W ramach strategii, ruch pieszy uznaje się za priorytetowy. Wyraża się to w m.in. w realizacji inwestycji poprawiających dostęp do różnych obszarów miasta i niwelujących barierę jaką są szerokie ulice.
Podczas konferencji prasowej o przetargu i dostępności mówili Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu, Karol Kalinowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Grzegorz Krajewski, Pełnomocnik Prezydenta Gdańska ds. Pieszych oraz Piotr Lorens, Architekt Miasta Gdańska.
- Kiedy uruchamialiśmy przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej, wiele osób obawiało się, że zakorkuje to Gdańsk. W rzeczywistości okazało się, że ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Dzisiaj ogłaszamy przetarg na przejście naziemne przy najważniejszym w Gdańsku węźle przesiadkowym, naprzeciwko Dworca Głównego. Rozwiązanie to ma zwiększyć dostępność dla pieszych i osób z niepełnosprawnościami, ułatwić dojście do dworca PKP i przedłużonych przystanków tramwajowych, oraz do ul. Elżbietańskiej – mówił podczas briefingu prezydent Grzelak.
Powstawanie przejść naziemnych nie oznacza jednak, że płynność ruchu kołowego w mieście jest zmniejszona. Poprawa możliwości poruszania się w przestrzeni miasta, bez konieczności pokonywania barier architektonicznych, nie wpływa na komfort poruszania się kierowców. Potwierdza to raport Oponeo.
- Gdańsk od dwóch lat jest liderem w rankingu wskazującym na płynność ruchu samochodowego w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców. Od wielu lat prowadzimy program uspokajania ruchu, wprowadzamy skrzyżowania równorzędne, strefy Tempo 30, otwieramy przejścia choćby na Podwalu Przedmiejskim czy ostatnio również przy GUM-edzie. Te rozwiązania sprawiają, że płynność wcale nie spada i podobnie będzie przy okazji otwarcia przejścia naprzeciwko Dworca Głównego w Gdańsku – dodał Piotr Grzelak.
Od 2018 roku rośnie pozycja Gdańska w rankingu Oponeo – Miasta przyjazne kierowcom. Wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców, w roku 2022 Gdańsk był na pierwszym miejscu, w latach 2020, 2021 na drugim miejscu.
Zebra do przystanku
Nowe przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane pasy, to przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i możliwość wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych.
- Bardzo się cieszę, że rok po otwarciu przejścia przy Bramie Wyżynnej ogłaszamy postępowanie przetargowe na kolejne przejście. Zakres tego projektu jest typowy. Chcemy otworzyć się na mieszkańców, na turystów, którzy bardzo często wykorzystują komunikację miejską, bądź po prostu ruch pieszy. Przedłużenie peronów to także otwarcie się na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja tych robót zakończy się jeszcze w tym roku – mówił Dyrektor DRMG.
Projekt, został zaktualizowany, by odpowiadał nowo obowiązującemu prawu budowlanemu. Powstanie przejścia planowane jest w 2023 roku. Realizacja prac ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
Idzie płynnie
- Przejście naziemne, które ma powstać w okolicy dworca PKP, będzie przejściem z sygnalizacją świetlną. Oczywiście natężenie ruchu pojazdów nie pozwala na to, aby mogło być inaczej. Cykle i programy dostosowane zostaną do tych funkcjonujących przy węźle Hucisko. Długość cyklu świateł będzie dostosowana tak by potoki pieszych mogły przekroczyć w jednym sygnale zielonym obie jezdnie – powiedziała Agata Lewandowska. - Przejście zostanie także dopasowane do ruchu rowerzystów. Dla nich będą dedykowane sygnalizacja i oznakowanie. Obsługa ruchu rowerowego będzie znajdowała się po zewnętrznej stronie, czyli nie będzie kolidowała z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.
Otwarte przed rokiem przejście Bramę Wyżynną znakomicie wpisało się w pejzaż miejski, jest bardzo intensywnie wykorzystywane przez pieszych. Wg obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu, potok pieszych i rowerzystów, w przeliczeniu na jednostkę czasu, liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie – 159 pieszych i rowerzystów/minutę i 79 pojazdów / minutę.
Z Dworca Głównego do Targu Drzewnego
- Ta inwestycja spowoduje istotne zmiany w kontekście ulic Elżbietańskiej i Garncarskiej. Ta pozostająca obecnie nieco na uboczu przestrzeń, będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych Gdańska. Dzięki nowemu przejściu to właśnie tymi ulicami będzie można przejść w kierunku Głównego Miasta. Dotyczyć to będzie zarówno mieszkańców, tych, którzy pracują na Głównym czy Starym Mieście oraz turystów. W związku z tym już w zeszłym roku rozpoczęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. W kontekście realizacji przejścia będziemy chcieli zastanowić się nad tym, jakie dalsze zmiany w ulicy powinny zajść, aby stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych miasta.
Ulice Garncarska i Elżbietańska mają ogromny potencjał stania się główną drogą dojścia do Targu Drzewnego i Węglowego, a dalej do Drogi Królewskiej. Istnieje tutaj możliwości rozwoju nowych lokali gastronomicznych. Możliwe jest zaprojektowanie nowego zagospodarowania rekreacyjnego.