Nowa nawierzchnia, murki, barierki, oświetlenie – w przyszłym tygodniu ruszają prace na Rybackim Pobrzeżu i zakończą się za trzy miesiące. Ogłoszony zostanie także przetarg na przebudowę i remont Długiego Pobrzeża.
- Remont nawierzchni Rybackiego i Długiego Pobrzeża jest jednym z elementów partnerstwa publiczno-prywatnego dotyczącego zabudowy Wyspy Spichrzów. Jest to tzw. cel publiczny. Lada moment ruszamy z pierwszym etapem remontu Rybackiego Pobrzeża, który będzie obejmował odcinek od Hotelu Hilton aż do bramy Straganiarskiej – powiedziała podczas konferencji Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Na kolejnym etapie i odcinkach będzie działał inwestor prywatny oraz miasto, które odpowiada za umocnienie Długiego Pobrzeża, żeby skutecznie tę nawierzchnię wymienić. Chcielibyśmy bardzo, aby cały remont zakończył się za dwa lata. Co bardzo ważne, jesteśmy po kilku spotkaniach z przedsiębiorcami, którzy prowadzą tutaj swoje biznesy. Okolice Motławy to miejsce, gdzie spędza czas wielu gdańszczan, ale i turystów. Podczas spotkań ustaliliśmy, że te najbardziej uciążliwe prace będą prowadzona poza szczytem sezonu. Pierwszy etap powinien zakończyć się do końca maja, żeby w sezonie nie prowadzić uciążliwych prac, które utrudniałyby odwiedzanie okolic nad Motławą. – dodała.
Inwestycja prowadzona jest w ramach umowy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, zgodnie z którą miasto przebuduje oraz wzmocni konstrukcję nabrzeży (Długie Pobrzeże), a inwestor prywatny wykona nową nawierzchnię (Rybackie i Długie Pobrzeże). Przebudowa ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników, a także poprawę estetyki i przywrócenie historycznych walorów tego miejsca. Realizacja przyczyni się także do wzrostu atrakcyjności i rozwoju lokali zlokalizowanych wzdłuż nabrzeży. Nie zmieni się charakter pobrzeża i tak jak dotychczas pełnić będzie ono funkcję bulwaru i ciągu spacerowego. Pozostaną także miejsca do cumowania jachtów i niewielkich jednostek pływających (biała flota, holowniki, barki). Prace prowadzone będą na ok. 500 metrowym odcinku od Mostu Zielonego do Targu Rybnego i wykonywane będą równolegle przez miasto i inwestora prywatnego. Zgodnie z przyjętymi założeniami, nie przewiduje się prowadzenia prac na pobrzeżu w sezonie wakacyjnym tj. w miesiącach VII – VIII.
Rybackie Pobrzeże – remont na start
Pierwszy etap robót rozpocznie się jeszcze w lutym i prowadzony będzie przez inwestora prywatnego Granarię. Prace przebiegać będą na odcinku od Bramy Straganiarskiej do Baszty Łabędź. Roboty potrwają do końca maja. Prace prowadzone na zlecenie Granarii dotyczą kompleksowej modernizacji nawierzchni i rozpoczną się od rozbiórek, po których wykonana zostanie nowa podbudowa i ułożenie płyt kamiennych oraz kostki kamiennej. Odnowione zostaną także barierki i oświetlenie, pojawi się mała architektura.
- Nawierzchnia będzie przyjazna dla pieszych, antypoślizgowa – zapewnia Dariusz Karnaszewski, reprezentujący Granarię. - Jest to duży granit płomieniowany o wymiarach 50x100. Tam, gdzie nawierzchnia podchodzi pod budynki, wyłożymy niewielką ilość kostki. Całość będzie elegancko zmodernizowana. Prace podzielone zostaną na etapy. Pierwszy z nich dotyczyć będzie terenów położonych najbliżej wody tak, aby żegluga mogła wystartować 1 maja wraz z początkiem sezonu. Drugi etap to tereny bliżej budynków. Przez cały czas zapewnimy także możliwość poruszania się pieszych w okolicy prowadzonych prac. Początkowo będzie to możliwe górną częścią nawierzchni, następnie dolnym, zmodernizowanym już fragmentem.
Długie Pobrzeże - nowa jakość
W lutym ogłoszony zostanie przez DRMG przetarg na remont Długiego Pobrzeża. Modernizacja nabrzeża związana jest ze wzmocnieniem jego konstrukcji. W zakresie modernizacji jest m.in. wykonanie nowej ścianki szczelnej oraz przebudowa kolektora odprowadzającego wody opadowe z ul. Św. Ducha. W ramach prac przewidziano oczyszczenie dna Motławy, rozbiórkę konstrukcji żelbetowych (z wody), wykonanie kanalizacji deszczowej w ul. Św. Ducha oraz wykonanie nowych ścianek szczelnych. Po stronie miasta jest także montaż pachołów cumowniczych, belek odbojowych i drewnianych okładzin nabrzeży.
- Samo wykończenie nabrzeża będzie podobne do tego, które jest po drugiej stronie Motławy – podkreśliła Katarzyna Jaskuła, zastępca dyrektora DRMG. - Konserwator zwrócił uwagę, żebyśmy nie odtwarzali okładzin kamiennych, tylko wykonali konstrukcję drewnianą.
Przetarg rozstrzygnięty zostanie w maju. Wykonawca rozpocznie prace związane z umocnieniem pobrzeża od strony Mostu Zielonego, na niskim nabrzeżu. Prace przesuwać się będą sukcesywnie w kierunku Bramy Stągiewnej. Zakończenie robót polegających na wzmacnianiu konstrukcji przewidziane jest na koniec 2023 roku. Jednocześnie, po każdym zakończonym etapie przez DRMG do prac przystąpi Granaria, która wykona nową nawierzchnię. Te prace powinny zakończyć się w wakacje 2024 roku.
Cele publiczne realizowane przez Granarię w ramach projektu PPP:
- przebudowa Mostu Stągiewnego jako mostu zwodzonego
- budowa mariny na południe od Mostu Stągiewnego
- przebudowa skrzyżowania ul. Podwale Przedmiejskie z ul. Chmielną
- budowa ogólnodostępnej kładki na Motławie dla pieszych
- przebudowa Długiego Pobrzeża
- ul. Chmielna
- ul. Pożarnicza
- ul. Motławska
- część ciągu pieszego przy nabrzeżu IX