Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - Program budowy węzłów integracyjnych: koniec prac na ul. Dmowskiego, w planach kolejne inwestycje

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: RODO

W tym roku w Gdańsku powstały drogi rowerowe na ul. Potokowej, ul. Dmowskiego i na fragmencie al. Grunwaldzkiej. Były one częścią unijnego programu, który objął także inne rowerowe inwestycje planowane do realizacji w przyszłym roku.

Program Węzły Integracyjne Gdańsk Główny Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na Terenie Gminy Miasta Gdańska otrzymał wsparcie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Tegoroczny budżet na przygotowanie dokumentacji i realizację zadań ujętych w programie wyniósł ok. 20,5 mln złotych. W przyszłym roku kwota ta wyniesie ok. 33,5 mln złotych.

W tym roku w ramach programu wybudowano 3 drogi rowerowe

W 2020 roku w ramach tego programu w Gdańsku wybudowano trzy drogi rowerowe. Właśnie zakończyła się budowa trasy na ul. Dmowskiego. Inwestycja objęła ok. 500 metrowy odcinek ul. Dmowskiego, od Dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz do skrzyżowania z al. Grunwaldzką. Trasa rowerowa powstała po lewej stronie jezdni. Oprócz budowy ścieżki, w zakresie zadania znalazła się przebudowa chodników i miejsc postojowych. W ramach zadania posadzono nową zieleń. Wzdłuż trasy zamontowano ławki. Koszt wyniósł ok. 1,4 mln złotych. W sierpniu 2020 r. zakończyła się budowa drogi rowerowej na ul. Potokowej, od PKM Brętowo do ul. Słowackiego. Zakres zadania obejmował również przebudowę skrzyżowania ul. Potokowej z ul. Ogrodową, korektę jezdni ul. Potokowej przy skrzyżowaniu z ul. Ogrodową oraz budowę pasa do zawracania skierowanego w stronę ul. Rakoczego. Oprócz prac związanych z budową ścieżki rowerowej, wzdłuż trasy wybudowany został chodnik. Inwestycja przewidywała także budowę kanalizacji deszczowej oraz przebudowę oświetlenia, sygnalizacji świetlnej i zjazdów. Koszt tego zadania wyniósł ok. 4,5 mln zł.

Miesiąc wcześniej zakończyła się budowa trasy rowerowej na al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Kołobrzeskiej do ul. Braci Lewoniewskich. Wykonawca, oprócz budowy liczącego ok. 2 km odcinka drogi rowerowej przebudował również chodniki. W zakresie inwestycji znalazła się także budowa sieci wodociągowych. Realizacja inwestycji wyniosła 2,6 mln złotych. Ponadto w ramach programu budowy węzłów integracyjnych, w 2020 r. przebudowano skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z ul. Łąkową. Zostało utworzone przejście naziemne, zmodernizowany został także ok. 250-metrowy odcinek Podwala. Oprócz wymiany nawierzchni, utworzone zostały pasy dla rowerzystów i wyremontowane zostały chodniki po obu stronach ulicy. Wykonawca przebudował także torowisko i perony tramwajowe, by umożliwić dojście do przystanku Akademia Muzyczna. Koszt inwestycji wyniósł ok. 10 mln złotych.

W 2020 roku podpisano także umowę na budowę ciągu pieszego z dopuszczeniem ruchu rowerowego na ul. Nowatorów. Prace prowadzone będą na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych i zakończą się w sierpniu 2021 r. Ich koszt wyniesie ok. 2,2 mln złotych.

W planach kolejne inwestycje

W przyszłym roku planowana jest także budowa trasy rowerowej wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie od ul. Podwale Grodzkie do ul. Hucisko z łącznikiem w ul. Hucisko. Podpisanie umowy na realizację tego zadania planowane jest w styczniu. Prace mają potrwać 5 miesięcy. Także w styczniu planowane jest podpisanie umowy na rozbudowę układu drogowego na fragmencie al. Grunwaldzkiej, od. ul. Bitwy Oliwskiej do ul. Pomorskiej. Powstanie tam droga rowerowa. Budowa 450-metrowego odcinka potrwa 4 miesiące od daty podpisania umowy. Ponadto w październiku 2021 r. powinna zakończyć się budowa węzła integracyjnego Osowa. Jesienią przyszłego roku mieszkańcy zyskają trzy nowe perony autobusowe dla tzw. linii przelotowych oraz jeden dla linii kończących bieg. Na węźle przewidziano również stanowiska odstawcze dla czterech autobusów, które będą oczekiwały na wyjazd w trasę. Ponadto na pętli znajdą się wiaty rowerowe dla około 100 jednośladów, a także parking kiss&ride. Otwarcie ofert planowane jest na początek stycznia 2021 r.

- Na początku przyszłego roku planowane jest także ogłoszenie przetargu na budowę przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Prace powinny ruszyć w II kwartale 2021 roku – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Budowa przejścia także jest elementem Programu Integracyjne Gdańsk Główny Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na Terenie Gminy Miasta Gdańska, podobnie jak budowa węzłów integracyjnych Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Obecnie trwa pozyskiwanie uzgodnień dla tych dokumentacji.

Ponadto opracowany zostanie projekt drogi rowerowej prowadzącej do PKM Kiełpinek. 21 grudnia poznaliśmy oferty w przetargu. Prace projektowej mają potrwać 8 miesięcy licząc od daty podpisania umowy. W 2021 roku prace projektowe powinny zakończyć się także dla zadań związanych z budową dróg rowerowych na ul. Kartuskiej i ul. Kołobrzeskiej. Planowana jest także budowa trasy rowerowej na ul. Budowlanych.

Inwestycje powstają  w ramach współpracy z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Ulica Dmowskiego 3