Mija rok od rozpoczęcia budowy wiaduktu Biskupia Górka, inwestycji, której celem jest poprawa połączenia centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową 91. W piątkowy poranek władze Gdańska i trójmiejscy dziennikarze wzięli udział w spacerze po placu budowy wiaduktu Biskupia Górka.
Budowa wiaduktu rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Inwestycja rozpoczęła się od budowy prawej jezdni wiaduktu (w stronę centrum Gdańska). W tym czasie powstały m.in. betonowe filary, które podpierają wiadukt nad torami oraz estakadę, a całości konstrukcji dopełnił wiadukt nad Nowym Podwalem Grodzkim. Pod koniec stycznia rozpoczęły się prace związane z montażem stalowych belek, a w połowie lutego pojawił się stalowy ruszt zespolony z żelbetową płytą. Pierwszą nitką nowego wiaduktu kierowcy pojadą jesienią, wówczas rozpocznie się rozbiórka istniejącego wiaduktu i budowa drugiej nitki nowego (w stronę Pruszcza Gdańskiego). Równolegle trwa budowa mostku nad Kanałem Raduni. Powstaje także nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego, a przy ulicy Okopowej powstanie parking. Głównym Wykonawcą robót jest firma Budimex S.A., koszt inwestycji to niespełna 147 mln złotych. Aż 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa zakończyć się ma w październiku 2020 roku.
Co na budowie
Wiadukt nad torami kolejowymi
Zakończony został montaż głównych elementów konstrukcyjnych konstrukcji stalowej wiaduktu nad torami kolejowymi (dźwigary łukowe). Aktualnie trwają prace związane z wykonaniem zabezpieczenia antykorozyjnego elementów stalowych wiaduktu oraz montaż wieszaków linowych dla podwieszenia dolnego rusztu konstrukcji stalowej na dźwigarach łukowych. Ponadto trwa demontaż tymczasowej ścianki szczelnej stanowiącej wcześniejsze zabezpieczenie istniejącej jezdni Traktu Św. Wojciecha.
Wiadukt nad ul. Nowe Podwale Grodzkie
Trwają prace zbrojeniowe ustroju nośnego wiaduktu. Betonowanie ustroju nośnego wiaduktu wykonano w czwartek 18 kwietnia.
Estakada
Aktualnie trwają prace przygotowawcze płyty ustroju nośnego do ułożenia hydroizolacji z papy termozgrzewalnej.
Mostek nad Kanałem Raduni
Na płycie ustroju nośnego wykonano część hydroizolacji pod kapami chodnikowymi. Aktualnie trwają prace przy montażu krawężników i zbrojeniu konstrukcji chodnikowych. Pod koniec tygodnia planowane jest betonowanie kap chodnikowych.