Wiadukt Biskupia Górka
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska działająca jako Zamawiający w imieniu Gminy Miasta Gdańska, zakończyła realizację zadania polegającego na budowie wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku, zlokalizowanego w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha, stanowiącego główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową 91, prowadzącą na południe kraju wraz z przebudową układu drogowego.
INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE
Beneficjent: | Gdańsk – Miasto na prawach powiatu | |
Partner: | Nie dotyczy | |
Jednostka Realizująca Projekt: | Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska | |
Umowa o dofinansowanie: |
nr POIS.04.02.00-00-0024/16-00 z dnia 05.04.2017 r. |
|
Całkowita wartość Projektu: | ok. 172 mln zł |
|
Koszt kwalifikowalny: | 138 463 008,91 zł | |
Koszt niekwalifikowalny: | 6 150,00 zł | |
Maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE: | 117 693 557,57 zł | |
Poziom dofinansowania: | 85% wydatków kwalifikowalnych | |
Okres kwalifikowania wydatków: | od 01.01.2014 r. do 31.12.2019 r. | |
Źródło dofinansowania: | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego | |
Program: |
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 |
|
Oś Priorytetowa: | IV. Infrastruktura drogowa dla miast | |
Działanie: |
4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T |
|
Instytucja Zarządzająca: | Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju | |
Instytucja Pośrednicząca: | Centrum Unijnych Projektów Transportowych | |
Okres realizacji rzeczowej projektu: | 01.01.2016 r. - 30.06.2021 r. |
Cele projektu
Głównym celem projektu było zwiększenie dostępności transportowej Gdańska i portu morskiego w Gdańsku.
Założenia do realizacji projektu wskazywały następujące efekty:
- wzrost średniej prędkości oraz skrócenie średniego czasu podróży w transporcie indywidualnym,
- poprawę warunków ruchu w obszarze śródmiejskim Gdańska,
- poprawę płynności ruchu na wiadukcie Biskupia Górka i na drogach dojazdowych do niego,
- zmniejszenie uciążliwości akustycznej i zanieczyszczeń w rejonie zabudowy mieszkaniowej wzdłuż Traktu św. Wojciecha,
- poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na Trakcie św. Wojciecha,
- usprawnienie połączenia komunikacyjnego z ważnymi celami podróży (port morski, zakłady pracy, szkoły, obiekty użyteczności publicznej itp.),
- umożliwienie przedłużenia linii kolejowej 250 do Pruszcza Gdańskiego.
WIĘCEJ INFORMACJI O PROJEKCIE>>>
Zadanie podzielone zostało na dwie części:
ZADANIE 1 budowa wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku zlokalizowanego w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha, stanowiącego główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową 91 prowadząca na południe kraju wraz z przebudową układu drogowego. Zadanie to jest współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Zakres robót budowlanych obejmował:
- rozbiórkę istniejącego wiaduktu i budowę nowych wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha,
- przebudowę odcinka ulicy Trakt Św. Wojciecha, Okopowej, Zaroślak, Toruńskiej;
- przebudowę skrzyżowania ulic Trakt Św.Wojciecha-Okopowa-Toruńska oraz ulic Trakt Św. Wojciecha-Zaroślak;
- przebudowę układu drogowego wokół Baszty Białej;
- budowę odcinka ulicy nowe Podwale Grodzkie;
- budowę mostu nad Kanałem Raduni;
- budowę murów oporowych;
- budowę i przebudowę uzbrojenia podziemnego;
- zakup i montaż urządzeń dla monitoringu wizyjnego, monitoring wind, transmisję danych dla systemu TRISTAR z tablicami SIP.
W ramach ZADANIA 1 - budowa wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku, zrealizowano:
1) Przebudowę układu drogowego wraz ze skrzyżowaniami, w tym:
● ul. Trakt Św. Wojciecha – Okopowa na odcinku od ul. Zaroślak w kierunku Centrum;
● łącznicę zachodnią do ul. Nowe Podwale Grodzkie;
● łącznicę wschodnią do ul. Okopowej;
● ul. Zaroślak odcinek do mostu nad Kanałem Raduni;
● przejście nad mostem nad Kanałem Raduni – odcinek od ul. Trakt Św. Wojciecha
do ul. Zaroślak;
● ul. Spadzistą – odcinek od ul. Zaroślak;
● ul. Toruńską – odcinek od ul. Trakt Św. Wojciecha;
● ul. Nowe Podwale Grodzkie od strony Centrum w kierunku Augustyńskiego;
● ul. Okopową od ul. Nowe Podwale Grodzkie ( w rejonie ul. Augustyńskiego)
do ul. Toruńskiej;
● Rondo Baszta – wyniesione skrzyżowanie wokół baszty o długości ok. 43,97 m -
nawierzchnia pieszo – jezdnia z nowej kostki kamiennej płomieniowanej;
● ul. Augustyńskiego odcinek od CKU do ronda Baszta;
● zjazd z Traktu Św. Wojciecha;
● ul. Św. Trójcy – odcinek od ul. Okopowej;
● dojazd do parkingu od ul. Okopowej;
● zjazdy z Traktu Św. Wojciecha o nawierzchni kostki betonowej koloru grafitowego;
2) Budowę obiektów mostowych:
● Wiadukt na torami kolejowymi w ciągu ul. Trakt Św. Wojciecha.
W miejscu istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi, w ramach rozbudowy Traktu Św. Wojciecha wykonano nowy wiadukt o trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których podwieszone zostały pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztów zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Konstrukcja wiaduktu pozwalała na etapowanie jego budowy dlatego też w pierwszej kolejności wykonano dwa dźwigary od strony wschodniej i konstrukcję pomostu pomiędzy nimi. W tym czasie ruch odbywał się po starym istniejącym obiekcie. Następnie ruch został przeniesiony na nowy obiekt, co umożliwiło rozebranie starego wiaduktu i przystąpienie do II etapu budowy tj. dobudowy trzeciego dźwigaru łukowego oraz pomostu drugiej jezdni.
Charakterystyczne parametry wiaduktu:
- klasa obciążenia „A”
- rozpiętość teoretyczna - 104 m
- szerokość całkowita - 37,69 m
- rozstaw osiowy dźwigarów łukowych
- szerokość pomostu:
* wiadukt zachodni – 19, 86 m
* wiadukt wschodni – 17,50 m
- szerokość jezdni dla każdego z kierunków - 3 x 3,25 + 0,5 m (opaska)
- szerokość ciągu pieszo – jezdnego ( wiadukt wschodni) – 3,0 m
- szerokość ścieżki rowerowej ( wiadukt zachodni) – 2,5 m
- szerokość ciągu pieszego ( wiadukt zachodni) – 2, 0m
● Wiadukty nad ul. Nowe Podwale Grodzkie
Nad ul. Nowe Podwale Grodzkie wykonano obiekty w postaci ram żelbetowych będące osobną konstrukcją nośną dla każdej jezdni. Dla jezdni zachodniej zaprojektowano ramę dwuprzęsłową,dla jezdni wschodniej ramę jednoprzęsłową.
Charakterystyczne parametry wiaduktu ( kierunek Orunia):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna ( w osi niwelety) – 20,91 m + 14,18 m
-długość całkowita płyty nośnej - 35,69 m
-szerokość całkowita zmienna 18,79 – 17,44 m
-szerokość jezdni 3x3,25 m + 0,5 m(opaska)
-szerokość ścieżki rowerowej 2,5 m
-szerokość ciągu pieszego 2,0 m
Charakterystyczne parametry wiaduktu (kierunek Centrum):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna ( w osi niwelety) – 18,04 m
-długość całkowita płyty nośnej – 18,28 m
-szerokość całkowita zmienna 15,19 – 15,53 m
-szerokość jezdni 3x3,25 m + 0,5 m(opaska)
-szerokość ciągu pieszo-jezdnego 3,0 m
● Estakady dojazdowe do wiaduktu wraz z murami oporowymi
Dojazd do wiaduktów nad ul. Nowe Podwale Grodzkie od strony północnej stanowią estakady o konstrukcji sprężonej osobno dla każdej jezdni.
Charakterystyczne parametry estakady zachodniej ( kierunek Orunia):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna ( w osi środkowego dźwigara ) – 2x30 m
-szerokość całkowita - 17,23 m
-szerokość jezdni 3x3,25 m + 0,5 m(opaska)
-szerokość ścieżki rowerowej 2,5 m
-szerokość ciągu pieszego 2,0 m
Charakterystyczne parametry estakady wschodniej ( kierunek Centrum):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna ( w osi środkowego dźwigara ) – 27m+36m+27 m
-szerokość całkowita - 15,53 m
-szerokość jezdni 3x3,25 m + 0,5 m(opaska)
-szerokość ciągu pieszo -jezdnego 3,0 m
● Most przez Kanał Raduni
Obiekt stanowi dojazd od Traktu Św. Wojciecha do ul. Zaroślak.
Charakterystyczne parametry estakady wschodniej (kierunek Centrum):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna przęseł – 18,5 m
-długość całkowita – 19,33 m
-szerokość całkowita - 16,74 m
-szerokość jezdni na obiekcie – 2x3,0m+3,5m+ 2x0,2 m(opaska)
-szerokość ciągu pieszo -jezdnego 2x2,0 m
• uzbrojenie terenu;
• zieleń;
• elementy małej architektury.
ZADANIE 2 BUDOWA PARKINGU WIELOPOZIOMOWEGO ZLOKALIZOWANEGO W REJONIE WIADUKTU BISKUPIA GÓRKA PRZY UL. OKOPOWEJ
1. Charakterystyczne parametry parkingu
Obiekt garażu otwartego jest budynkiem wolnostojącym.
Kubatura – ok. 87 000 m3
Łączna ilość miejsc postojowych – 380
• instalacje;
• monitoring.
Główny serwis Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko: www.pois.gov.pl
Elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej: http://www.pois.gov.pl/nieprawidlowosci
Mechanizm zgłaszania potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć finansowych w wykorzystaniu środków unijnych:
Informacje szczegółowe: www.cupt.gov.pl
Formularz na stronie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju: www.mrr.gov.pl
Adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wykonawca robót: BUDIMEX S.A.
Czas realizacji: III 2018 r. - VI 2021 r.
Koszt realizacji: 172 mln zł.
Widok przed rozpoczęciem realizacji
Aktualizacja, 26.07.2021 r.
W związku z zakończeniem procedur odbiorowych związanych z budową Wiaduktu Biskupia Górka, od wtorku 3 sierpnia planowane jest otwieranie poszczególnych relacji w obrębie zakończonej budowy.
Z końcem czerwca zakończyła się budowa Wiaduktu Biskupia Górka, a obecnie dobiega końca proces odbiorów i pozyskiwania koniecznych do zakończenia inwestycji pozwoleń. W związku z powyższym w nocy z poniedziałku (2 sierpnia) na wtorek (3 sierpnia) rozpocznie się sukcesywne wprowadzanie docelowej organizacji ruchu na obszarze, który był objęty inwestycją.
Od wtorku kierowcom zostanie udostępniony lewoskręt z Traktu św. Wojciecha (jadąc pasem od Pruszcza Gdańskiego) w kierunku ul. Zaroślak.
Otwarty zostanie zjazd z al. Armii Krajowej w ul. Okopową. Na wysokości Urzędu Marszałkowskiego ul. Okopowa będzie jednokierunkowa. Od wyjazdu z parkingu w kierunku Nowego Podwala Grodzkiego będzie ulicą dwukierunkową.
Auta będą mogły bez utrudnień poruszać się w obu kierunkach Nowym Podwalem Grodzkim. Ponadto otwarte zostaną skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z ul. Rzeźnicką i ul. Żabi Kruk. Ulice Rzeźniczka i Żabi Kruk pozostaną ulicami jednokierunkowymi, ale będą miały odwrócone kierunki w odniesieniu do organizacji ruchu obowiązującej obecnie.
Obie główne nitki Wiaduktu Biskupia Górka zostały udostępnione kierowcom zimą 2021 r.
Z uwagi na wiele zmian prosimy o szczególną ostrożność.
Inwestycja była ważnym etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha, elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Głównym wykonawcą robót była firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Koszt robót wyniósł ok. 172 mln złotych. Inwestycja dofinansowana była z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zmiany w organizacji komunikacji miejskiej
Od wtorku 3 sierpnia obowiązywać będą nowe trasy dla linii autobusowych 123 i 131. Ma to związek z oddaniem do ruchu układu drogowego w okolicach wiaduktu Biskupia Górka.
- W kierunku Olszynki
Pomiędzy przystankami „Brama Wyżynna” 04 a „Brama Nizinna” 02 autobusy pojadą ulicami: Okopowa – Nowe Podwale Grodzkie (pod wiaduktem Biskupia Górka) - Augustyńskiego.
- W kierunku Dworca Głównego
Pomiędzy przystankami „Brama Nizinna” 01 a „Toruńska” 01 autobusy pojadą ulicami: Augustyńskiego - Nowe Podwale Grodzkie (pod wiaduktem Biskupia Górka).
Autobusy linii 123 i 131 nie będą już zatrzymywać się na przystankach: „Rzeźnicka” 01 (kierunek Równa/ Olszynka Szkoła) oraz „Muzeum Narodowe” 01 (kierunek Wały Piastowskie/ Matemblewo)
Na nowej trasie obowiązywać będzie nowa para przystanków „Urząd Wojewódzki/ Marszałkowski” 01, 02 przy ulicy Augustyńskiego w pobliżu Białej Baszty.
Rozkłady jazdy obu linii zostaną skorygowane. Odjazdy z Dworca Głównego – bez zmian.