Zgodnie z partnerskim projektem Gdańska, Sopotu i Gdyni współfinansowanym z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, w ramach projektu pn.: ”Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013”, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zakończyła budowę 15 węzłów i głównych parkingów rowerowych zlokalizowanych w pobliżu znaczących miejsc komunikacji zbiorowej i miejsc użyteczności publicznej.
Głównymi elementami inwestycji są węzły integracyjne, znajdujące się w pobliżu dworców kolejowych, przystanków SKM i tramwajowych oraz pętli autobusowych, trolejbusowych, do których możliwy jest sprawny dojazd rowerem. Lokalizacja parkingów w pobliżu przystanków ma na celu zapewnienie mobilności poprzez możliwość swobodnej zmiany środka transportu. Parkingi rowerowe stanowią natomiast element uzupełniający system i powstały one w pobliżu miejsc atrakcyjnych turystycznie, miejsc rekreacji i wypoczynku, obiektów handlowych, usługowych, sportowych, a także w pobliżu urzędów oraz innych instytucji publicznych.
Dzięki realizacji inwestycji na terenie miasta powstały 442 nowe, bezpieczne miejsca do parkowania. Wszystkie węzły i parkingi rowerowe wyposażone zostały w stojaki rowerowe (łącznie 221 szt.). W poszczególnych lokalizacjach zamontowano nowoczesne wiaty rowerowe typu ”koła” i wiaty stylizowane (w miejscach objętych ochroną konserwatorską). W celu zapewnienia bezpieczeństwa wszystkie wybudowane węzły i parkingi posiadają instalację zasilającą oraz monitoring.
Wykonawca robót: B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gdańskiego.
Termin realizacji: 18.12.2012 r. - 30.09.2013 r.
03.10.2013 r – rozpoczęcie procedury odbiorowej
Koszt realizacji: 2,04 mln zł
Dofinansowanie UE: 70% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
I. Węzeł W15 przy przystanku SKM Gdańsk – Żabianka.
W ramach budowy węzła wybudowany został parking dla rowerów, składający się z dwóch wiat typu „koła”, po 5 stojaków każda, mieszczących łącznie 20 rowerów, zlokalizowany przy deptaku od strony ul. Subisława, przed zejściem do przejścia podziemnego w pobliżu stacji SKM Żabianka. Całość objęta jest monitoringiem z kamery stacjonarnej.
II. Węzeł W30 przystanek SKM Gdańsk-Uniwersytet.
To parking dla rowerów, składający się z dwóch wiat typu „koła”, po 5 stojaków każda, mieszczących łącznie 20 rowerów, zlokalizowany blisko stacji SKM Gdańsk Przymorze – Uniwersytet, obok pętli autobusowej przy ul. Kołobrzeskiej. Parking objęty jest monitoringiem z kamery obrotowej znajdującej się na skrzyżowaniu w pobliżu pętli autobusowej.
III. Węzeł W20 Gdańsk Opera Bałtycka (Multikino).
Parking dla rowerów składający się ze stojaków mieszczących łącznie 20 rowerów, zlokalizowany w pobliżu Opery Bałtyckiej i Multikina, w bezpośrednim sąsiedztwie ścieżki rowerowej prowadzącej wzdłuż Alei Zwycięstwa. Zgodnie z dokumentacją projektową parking objęty jest monitoringiem z kamery stacjonarnej znajdującej na słupie oświetleniowym i dodatkową kamerą obrotową do obserwacji placu.
IV. Węzeł W19 Brzeźno .
Węzeł rowerowy Brzeźno W19 – obejmuje trzy odrębne parkingi rowerowe, przeznaczone łącznie na 48 rowerów. Każdy z parkingów składa się z wiaty typu „koła” (łącznie 4 szt.) mieszczącej po 6 stojaków, ze stali nierdzewnej. Wszystkie parkingi posiadają instalację zasilającą oraz monitoring.
1. Parking przed wejściem na molo (przy skrzyżowaniu ścieżek), składający się z wiaty typu „koła”, pod którą znajdzie się 6 stojaków ze stali nierdzewnej mieszczących 12 rowerów.
2.Parking na przedłużeniu ul. Hallera, w pobliżu ronda na ścieżce rowerowej, parking przeznaczony jest na 24 rowery składa się z dwóch wiat typu „koła”, po 6 stojaków każda.
3.Parking przy ścieżce rowerowej prowadzącej od Alei Jana Pawła II to parking na 12 rowerów, składający się z wiaty typu „koła”, pod którą znajduje się 6 stojaków ze stali nierdzewnej.
V. Parking P33 Gdańsk-Stogi plaża
Realizacja projektu parkingu rowerowego P33 obejmowała budowę parkingu umieszczonego bezpośrednio na plaży przy budynku Centrum Ratowniczego MOSiR. Zgodnie z projektem wykonawczym na parkingu składającym się z 3 platform z kompozytu drewnopodobnego, o wymiarach 6x3m, zamontowano w 15 stojaków rowerowych. W ramach realizacji zadania wykonano także elektryczną instalację zasilającą.
VI. Parking P18 Jelitkowo obejmuje trzy lokalizacje:
1. Plaża, od strony Sopotu (pierwsze zejście na plażę za Parkiem).
Zakres realizacji robót obejmował montaż platformy z kompozytów drewnopodobnych o wymiarach 6x3m, na której zamontowano 5 stojaków rowerowych. Wykonawca wykonał także budowę przyłącza energetycznego oraz monitoringu wizyjnego.
2.Zakres robót obejmował montaż 5 stylizowanych stojaków rowerowych wraz z utwardzeniem nawierzchni, budowę przyłącza energetycznego oraz monitoringu wizyjnego.
3.Park, od strony Gdańska, za mostem na Potoku Jelitkowskim. Zakres robót obejmował montaż 5 stylizowanych stojaków rowerowych na istniejącej nawierzchni, budowę przyłącza energetycznego oraz monitoringu wizyjnego.
VII. Węzeł 28 SKM Orunia
Węzeł zlokalizowany bezpośrednio przy Dworku Artura – Budynku Gdańskiego Archipelagu Kultury. Realizacja zadania polegała na montażu 5 stojaków rowerowych, utwardzeniu nawierzchni oraz budowie przyłącza energetycznego i monitoringu wizyjnego.
VIII. Parking P16 Gdańsk Oliwa ZOO
Realizacja parkingu rowerowego P16 znajdującego się pomiędzy przystankiem autobusowym a wejściem głównym do ZOO, obejmowała budowę dwóch parkingów składających się łącznie z 4 wiat rowerowych typu koło, mieszczących łącznie 24 stojaki rowerowe na 48 rowerów. Większy parking, składający się z trzech wiat, znajduje się w pobliżu wejścia na teren ZOO, natomiast mniejszy to pojedyncza wiata, znajdująca się bezpośrednio przy wyjściu. W ramach realizacji zadania wykonana została także elektryczna instalacja zasilająca oraz monitoring
IX. P26 Plac Zebrań Ludowych
Parking dla rowerów P26 obejmuje dwie lokalizacje znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie Placu Zebrań Ludowych, w pobliżu węzła komunikacyjnego Brama Oliwska. Zgodnie z dokumentacją projektową miejsca parkingowe zlokalizowane są przy wejściu głównym od strony ul. 3 Maja oraz przy karczmie od strony ul. Giełguda. Parkingi pomieszczą łącznie 36 rowerów. W ramach zadania wykonana została także elektryczna instalacja zasilająca i monitoring.
1. Parking przy wejściu głównym od strony ul. 3 go Maja to12 stojaków ze stali nierdzewnej, zamontowanych na nawierzchni z kostki z betonu fakturowanego, stylizowanego na kostkę brukową.
2. Na parking przy karczmie od strony ul. Giełguda składa się wiata rowerowa typu „koło” oraz 6 stojaków na 12 rowerów zamontowanych na nawierzchni z betonu fakturowanego, stylizowanego na kostkę brukową. Dojazd do parkingu wykonany został z czerwonej kostki betonowej.
X. W17 Stacja PKP Gdańsk Oliwa
Parking dla rowerów W17 obejmuje dwie lokalizacje znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie stacji PKP Oliwa. Lokalizacja parkingu przy stacji PKP oraz w pobliżu węzła autobusowego przesiadkowego ma na celu zapewnienie mobilności poprzez możliwość swobodnej zmiany środka transportu. Zgodnie z dokumentacją projektową miejsca parkingowe znajdują się przy zejściu do przejścia podziemnego od strony dworca PKP oraz po lewej stronie ciągu pieszego prowadzącego od pętli autobusowej przy ul. Droszyńskiego w kierunku przejścia podziemnego. Parkingi pomieszczą łącznie 20 rowerów. W ramach zadania wykonano elektryczną instalację zasilającą i monitoring.
1. Na parking przy zejściu do przejścia podziemnego od strony dworca PKP składa się wiata rowerowa mieszcząca 5 stojaków rowerowych. Całość nawiązuje stylem do zabytkowego charakteru dworca.
2. Parking rowerowy umiejscowiony po lewej stronie ciągu pieszego prowadzącego od pętli autobusowej przy ul. Droszyńskiego w kierunku przejścia podziemnego to 5 stojaków ze stali nierdzewnej.
Na węzeł rowerowy Gdańsk Główny – składają się cztery odrębne lokalizacje parkingów dla łącznie 60 rowerów. Wszystkie parkingi posiadają instalację zasilającą. Realizacja parkingów w poszczególnych lokalizacjach obejmowała m.in. montaż wiat rowerowych (3 lokalizacje), montaż stojaków rowerowych (30szt), utwardzenie nawierzchni, budowę przyłącza energetycznego, budowę monitoringu wizyjnego.
1. Parking zlokalizowany przy wejściu głównym do budynku PKS –stylowa wiata rowerowa mieszcząca 5 stojaków na łącznie 10 rowerów.
2. Parking zlokalizowany przy City Forum – 10 stojaków stalowych mieszczących łącznie 20 rowerów.
3. Parking zlokalizowany przy zejściu do przejścia podziemnego (przy budynku SOK) to stylowa wiata rowerowa mieszcząca 5 stojaków na łącznie 10 rowerów
4. Parking przy peronach nr 4 i 5 to dwie stylowe wiaty rowerowe z 5 stojakami każda na łącznie 20 rowerów.
XII. Parking przy Moście Zielonym stanowi 12 stojaków rowerowych.
Zakres i rodzaj robót budowlanych: Przebudowa istniejącej nawierzchni z płyt chodnikowych montaż 12 stojaków rowerowych oraz budowa przyłącza energetycznego, montaż monitoringu wizyjnego (przyłącze telekomunikacyjne).
XIII. Parking P25 Targ Węglowy
To dwie lokalizacje: przy Pasażu Królewskim oraz przy ASP dające łącznie 24 miejsca parkingowe i nawiązujące stylem do historycznego charakter miejsca .
1. Naprzeciw Pasażu Królewskiego – na parking składa się stylizowana wiata mieszcząca 6 stojaków na 12 rowerów.
2. Na placu przy ASP
XIV. Węzeł W21 przystanek PKP Gdańsk Wrzeszcz
Obejmuje parkingi rowerowe w dwóch lokalizacjach: przed budynkiem dworca PKP oraz przy torach od strony ul. Białej.
1.Przed budynkiem dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz od strony ul. Dmowskiego zamontowano 11 stojaków rowerowych na płytach fundamentowych, wybudowane zostało także przyłącze energetyczne oraz monitoring wizyjny (montaż kamery)
1.Przed budynkiem dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz od strony ul. Dmowskiego.
2.Przy torach od strony ul. Białej.
XV. Węzeł W31 SKM Zaspa
Obejmuje dwie lokalizacje: przy wejściu na peron kolejki oraz przy klubie Żak przeznaczone łącznie 20 miejsc rowerowych .
1. Na parking przy wejściu na peron, przy sklepie Lidl składa się wiata typu „koła” mieszcząca 5 stojaków rowerowych na 10 rowerów. Realizacja parkingu obejmowała także budowę przyłącza energetycznego i monitoringu wizyjnego (przyłącze telekomunikacyjne).
2. Parking przy Klubie ŻAK, przy ul. Braci Lewoniewskich to 5 stojaków ze stali nierdzewnej zamontowanych na utwardzonej nawierzchni. Realizacja parkingu obejmowała także budowę przyłącza energetycznego i monitoringu wizyjnego (przyłącze telekomunikacyjne).