Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - Budowa zwodzonej kładki pieszej przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: RODO

Zrealizowana budowa kładki pieszej skomunikuje główne Miasto z wyspą Ołowianką oraz zapewni łatwiejszy dostęp do instytucji kultury w tej części miasta. Obiekt zapewni dostęp mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów z centrum miasta, ułatwi dostępność obiektów Filharmonii i Muzeum Morskiego z jednoczesną możliwością połączenia oferty kulturalnej Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii i Centralnego Muzeum Morskiego. 

 


Kładka piesza przez Motławę stworzy nową trasę spacerową i atrakcyjny akwen dla turystów morskich oraz zwiększy atrakcyjność rejonu Szafarnia poprzez stworzenie nowego dojścia. Liczymy, że obiekt zaktywizuje rejon dawnych zakładów mięsnych, które dzięki temu mogą stać się jednymi z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych.
Ponadto kładka zwodzona stanie się dodatkową atrakcją architektoniczno - inżynierską, oprócz podstawowej jej funkcji czyli łącznika wyspy Ołowianki z miastem.



Szczegółowy zakres rzeczowy zadania obejmował:
• budowę zwodzonej kładki dla pieszych przez Motławę pomiędzy wyspą Ołowianką a historycznym nabrzeżem Głównego Miasta w rejonie dawnego Zamku Krzyżackiego,
• budowę budynku technicznego - sterowni do obsługi mostu po stronie wyspy Ołowianki,
• budowę koniecznych przyłączy niezbędnych do funkcjonowania kładki i budynku sterowni,
• zagospodarowanie niewielkich fragmentów obu nabrzeży w niezbędnym do funkcjonowania kładki zakresie,
• budowę oświetlenia zarówno kładki jak i rejonów wejść na nią po obu stronach rzeki,
• budowę systemu monitoringu,
• budowę nowej stacji trafo na terenie Filharmonii Bałtyckiej,
• budowę systemu odwodnienia projektowanej kładki i terenów przyległych,
• przebudowę kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną.

Parametry techniczne obiektu:
- długość całkowita: 70,5m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m 
- spadek poprzeczny – daszkowy na zewnątrz 1%
- spadek podłużny max. 6%
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m 

Parametry żeglugowe:
- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.


Wykonawca: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia
Koszt inwestycji: ok. 10 mln zł
Termin realizacji: maj 2016 – maj 2017

 

 

 Widok po zakończeniu realizacji zadania.











Wizualizacja planowanego do realizacji obiektu

 



Kładka na Ołowiankę - wizualizacja. (kliknij w nazwę).


Aktualizacja

17 czerwca o godzinie 21 odbyło się uroczyste otwarcie kładki na Ołowiankę. Podczas inauguracji mieszkańcy w towarzystwie Prezydenta Miasta Gdańska i urzędników przy fanfarach przeszli po raz pierwszy po obiekcie. Dzięki kładce znaczenie szybciej możemy przejść z Ołowianki w kierunku ul. Wartkiej. 

Uroczystość otwarcia kładki cieszyła się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców. Na inauguracji pojawiło się kilka tysięcy mieszkańców. Podczas wydarzenia odbył się także koncert Orkiestry Symfonicznej PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadze. Muzycy zagrali m.in. walca z filmu "Trędowata" oraz suity z filmów "Gladiator" i "Titanic".

Przypominamy, że budowa przeprawy rozpoczęła się w lipcu 2016 r. Obiekt ma 70,5 metra długości oraz od 6,76 do 10,56 m szerokości. Przęsło podnosi się pod kątem 65 stopni, a jego wysokość wynosi wówczas ok. 40 m.


Aktualizacja 14.06.2017

Uroczyste otwarcie kładki planowane jest na 17 czerwca o godz. 21.00. Rozpoczęcie uroczystości będzie miało miejsce na Ołowiance, na parkingu Filharmonii Bałtyckiej, skąd mieszkańcy w towarzystwie uroczystych fanfar przejdą po raz pierwszy po kładce wspólnie z prezydentem Gdańska Pawłem Adamowiczem, który osobiście zainauguruje jej otwarcie.

Ze względów bezpieczeństwa na kładce – zaraz po jej otwarciu - obowiązywać będzie jeden kierunek ruchu. Pierwsze wspólne przejście odbędzie się z Ołowianki na Długie Pobrzeże, po którym możliwy będzie spacer w drugą stronę.

Funkcjonowanie kładki:

Kładka przez cały rok będzie obsługiwana całodobowo przez dwóch pracowników (operatorów). Obsługa będzie wyposażona w radiotelefony, za pomocą których będzie mogła kontaktować się z jednostkami pływającymi i Kapitanatem Portu na kanałach 6 i 14. Tor wodny w obrębie kładki będzie wyposażony w oznakowanie nawigacyjne oraz sygnalizację, która będzie informowała jednostki pływające o możliwości przepłynięcia. Zanim kładka zostanie otwarta dla ruchu żeglugowego, na obu jej końcach zamknięte zostaną przejścia dla pieszych za pomocą rogatek. Stanowisko sterownicze wyposażone będzie w system sygnalizacji akustycznej, który będzie informował użytkowników o zamykaniu i otwieraniu kładki (w trzech językach: polskim, angielskim i niemieckim).

Przeprawa w sezonie żeglugowym (od 1 kwietnia do 30 października) będzie otwierana o pełnych godzinach – od godz. 7.00 do godz. 24.00. W pozostałych godzinach oraz poza sezonem kładka będzie otwierana na prośbę jednostki pływającej. Czas pozostawienia kładki otwartej dla żeglugi wyniesie od 10 do 30 minut. Dla służb takich jak Policja czy WOPR kładka będzie otwierana na żądanie. Co ważne - kładka nie będzie otwierana przy wietrze powyżej 16 m/s.


HARMONOGRAM OTWIERANIA KŁADKI NA OŁOWIANKĘ.


Aktualizacja 1.06.2017 

HARMONOGRAM OTWARCIA KŁADKI PIESZEJ NA WYSPĘ OŁOWIANKĘ OBOWIĄZUJĄCY OD 1 DO 16 CZERWCA BR.

Do czasu zakończenia rozruchu technologicznego na kładce pieszej przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę, w dniach od 1 do 16 czerwca obowiązuje tymczasowy harmonogram otwierania zwodzonego przęsła kładki dla jednostek pływających.

Kładka podnoszona będzie co godzinę, począwszy od godziny 7.10 do godziny 22.10. Przewidywany czas otwarcia wynosi 30 minut. Opuszczenie kładki planowane jest 40 minut - po pełnej godzinie - począwszy od godziny 7.40 do godziny 22.40. W przypadku braku konieczności opuszczenia kładki zwodzone przęsło może zostać podniesione. 

W godzinach nocnych, od godziny 22.40 do godziny 7.10 - zwodzone przęsło kładki pozostanie opuszczone, bez możliwości podnoszenia na żądanie! 

W przypadku silnego wiatru (prędkość 15m/s) ze względów bezpieczeństwa kładka będzie zamknięta.

Oficjalne otwarcie i udostępnienie kładki pieszym planowane jest na sobotę 17 czerwca. 

W nagłych przypadkach kontakt z operatorem kładki pod nr tel. + 48 725 888 814



Aktualizacja 26.05.2017 

Z uwagi na prowadzone próby technologiczne związane z regulacją kładki, do dnia 30 maja włącznie, tor wodny zostanie udostępniony jednostkom pływającym dwa razy w ciągu dnia. Tor wodny dostępny będzie w godzinach od 8-10 oraz od 19-21. Jeśli prace przebiegać będą zgodnie z założeniami, tor wodny zostanie udostępniony od 31 maja. 


Aktualizacja 24.05.2017 r.

W dniu dzisiejszym odbyły się pierwsze próby podnoszenia kładki zwodzonej. Próby wykonywane będą jeszcze do końca tygodnia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami to 17 czerwca kładka powinna być otwarta dla pieszych.

Aktualizacja 8.05.2017 r. 

W dniu dzisiejszym, 90 tonowe zwodzone przęsło kładki zostało zamontowane na swym docelowym miejscu. Przed godziną 11, pływający żuraw o udźwigu 200 ton, przeniósł zwodzone przęsło kładki z zaplecza budowy i usadowił na przyczółkach mostu. Był to jeden z najbardziej spektakularnych i widowiskowych etapów tej inwestycji. W ostatnich tygodniach stalowa konstrukcja składana była w całość na zapleczu budowy na wyspie Ołowianka - powstała z elementów, które do Gdańska przyjechały z hal produkcyjnych w Zawierciu, należących do wykonawcy inwestycji - przedsiębiorstwa "Intercor". Po zakończeniu montażu przęsła wykonawca robót przystąpi do prac instalacyjnych mających na celu podłączenie mechanizmu podnoszenie przęsła. Rozpoczęcie prób zwodzenia kładki planowane jest od połowy miesiąca i zgodnie z założeniami potrwa do 26 maja. Następnie zwodzone przęsło kładki zostanie podniesione i zaryglowane, a na obiekcie będą trwały prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Udostępnienie kładki pieszym przewidywane jest na drugą połowę czerwca br. 

Aktualizacja 2.05.2017 r. 

Od najbliższego poniedziałku, 8 maja, na terenie budowy rozpocznie się montaż zwodzonego przęsła kładki pieszej. Montaż przęsła prowadzony będzie z umieszczonego na barce żurawia i rozpocznie się w godzinach porannych. Następnie od połowy maja - po zakończeniu prac instalacyjnych, rozpoczną się próby techniczne podnoszenia zwodzonego przęsła. Ze względów bezpieczeństwa tor wodny w akwenie będzie zamknięty od 8 maja, do zakończenia prób tj. do 26 maja br. Następnie zwodzone przęsło kładki zostanie podniesione i zaryglowane, a na obiekcie będą trwały prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Udostępnienie kładki pieszym przewidywane jest na drugą połowę czerwca br. 



Aktualizacja 12.04.2017 r. 

10 kwietnia 2017 r. podpisano umowę z wykonawcą – Przedsiębiorstwem Remontowo – Usługowym Hydro-Rem z Gdańska na zabudowę kierownic toru wodnego na rzece Motławie, w ramach budowy kładki na wyspę Ołowiankę. Zabudowa kierownic toru wodnego będzie polegała na montażu stalowych elementów, które posłużą do przytwierdzenia konstrukcji nośnej - drewnianych legarów, do których zamontowane zostaną okładziny z drewna egzotycznego. Deski massaranduba cechują się wysoką trwałością i naturalną odpornością na biodegradację. 

Dodatkowo informujemy, że w związku z montażem przęsła kładki od 08.05.2017 r. do 16.05.2017 r. nastąpi całkowite zamknięcie toru wodnego na Motławie. Ponadto od 16.05.2017 r. – rozpoczną się próby technologiczne podnoszenia przęsła kładki oraz prace związane z wykonaniem drewnianych okładzin kierownic toru wodnego. Prace te potrwają do 26.05.2017 r.



Aktualizacja 16.03.2017 r. 

Wszystkie stalowe elementy kładki zostały dostarczone na plac montażowy i obecnie trwa ich spawanie. Równolegle od strony ul. Wartkiej zakończono prace związane z wykonaniem kanalizacji deszczowej i przystąpiono do wyburzenia starych murków na nabrzeżu. W budynku sterowni trwają prace przygotowawcze przed montażem agregatu - zespołu pomp hydraulicznych stanowiących napęd do zwodzenia kładki, który w najbliższych dniach zostanie dostarczony na teren budowy. 


Aktualizacja 21-22.02.2017 r.

21 lutego w godzinach nocnych z fabryki w Zawierciu wyruszył pierwszy transport dwóch, dwudziestometrowych i ważących po ok. 10 ton każdy, elementów pomostu. 
Ze względu na wielkość elementów transport tych części konstrukcji możliwy był w godzinach pomiędzy 22 a 6 rano. Samochód z transportem na budowę w Gdańsku dotarł następnego dnia w godzinach porannych. Kolejne elementy konstrukcji kładki będą dostarczane w następującej kolejności:

• Dźwigary główne – planowany termin dostawy to poniedziałek 27 lutego;
• Kolejne dwa elementy pomostu 2-3 marca;
• Ostatni element pomostu ok. 9-10 marca.

Już w przyszłym tygodniu na terenie budowy będziemy mogli obserwować scalanie wszystkich dostarczanych sukcesywnie elementów, poczynając od dźwigarów głównych po pozostałe części konstrukcji. W połowie przyszłego tygodnia elementy te będą spawane, natomiast do połowy marca konstrukcja powinna być już gotowa.

Załadunek elementów konstrukcji w Zawierciu
Elementy pomostu już w Gdańsku

 

Aktualizacja 15.02.2017 r. 

Obecnie w budynku sterowni wykonywane są ściany oraz stropy pomieszczeń. Ponadto w halach produkcyjnych trwają prace wykończeniowe, związane z zabezpieczeniem antykorozyjnym stalowej konstrukcji, która zgodnie z planowanym harmonogramem wykonawcy, zostanie przetransportowana na przygotowany już plac montażowy przy nabrzeżu Motławy. Na przełomie lutego i marca rozpocznie się scalenie poszczególnych segmentów konstrukcji w całość. W marcu planowane są również roboty związane z instalacją elektryczną wewnętrzną wraz z elementami automatyki oraz sterowania napędu elektro-hydraulicznego.

Aktualizacja 25.01.2017 r. 

Na terenie budowy rozpoczęto budowę konstrukcji żelbetowych przęsła stałego, która mocowana jest od strony ulicy Wartkiej. Ta konstrukcja stanowiła będzie stałą część kładki. Natomiast w Zawierciu, w dalszym ciągu wytwarzana jest stalowa konstrukcja mostu, która obecnie gotowa jest w 70%. Transport stalowych konstrukcji został podzielony na pięć części transportowych i na miejsce budowy będzie dostarczany cyklicznie, drogą lądową. Jako miejsce rozładunku stalowej konstrukcji, Wykonawca wynajął część nabrzeża Motławy, gdzie dokona montażu. Zgodnie z założeniami, całość konstrukcji dostarczona zostanie na plac budowy do 20 lutego br. Natomiast w drugiej połowie kwietnia oraz w pierwszych tygodniach maja przy całkowitym zamknięciu toru wodnego (o czym poinformujemy z odpowiednim wyprzedzeniem), rozpocznie się instalacja kładki. 

Zdjęcia z fabryki w Zawierciu - wytwarzanie konstrukcji stalowej kładki

 


Aktualizacja 9.01.2017 r. 

Na terenie budowy trwają prace konstrukcyjno montażowe. Obecnie wykonywane są prace wykończeniowe budynków technicznych. W budynku stacji transformatorowej, rozpoczęto także prace instalacyjne związane z wykonaniem przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz instalacji teletechnicznej. Natomiast w budynku sterowni wykonywane są żelbetowe ściany obiektu. Równolegle na terenie hal produkcyjnych w Zawierciu, wytwarzana jest stalowa konstrukcja kładki, której montaż na placu budowy przewiduje się w II kwartale br. Konstrukcja przęsła zwodzonego przywieziona będzie w 6 segmentach i spawana będzie na terenie zaplecza budowy, a następnie montowana w całości.

Zgodnie z przewidywanym harmonogramem prac w pierwszym półroczu 2017 r. kontynuowane będą kolejne etapy prac konstrukcyjno montażowych przęsła kładki. Rozpoczną się także prace instalacyjne układu hydraulicznego umożliwiającego prawidłowe działanie całego systemu zwodzenia kładki z równoległym montażem konstrukcji kładki. Kontynuowane będą również roboty związane z budową sterowni wraz z jej wyposażeniem. Wykonywane będą również nawierzchnie nabrzeża zarówno od strony ul. Wartkiej jak i wyspy Ołowianki. 


Aktualizacja 7.12.2016 r. 

Wykonano już montaż zbrojenia i deskowanie ścian maszynowni i sterowni, w tym tygodniu Wykonawca rozpocznie betonowanie ścian budynków. Od strony ul. Wartkiej, gdzie zostanie usytuowany stały element kładki, montowane jest podparcie tymczasowe pod poprzecznicę podporową, w tym celu wykonano wykop i ułożono beton wyrównawczy. Obecnie, w Zawierciu, gdzie wytwarzana jest konstrukcja stalowa, trwa gięcie blach kortowych oraz prace przy konstrukcji płyty pomostowej.

 

 


Aktualizacja 8.11.2016 r. 

W najbliższym czasie na nowo wybudowanych podporach nr 1 oraz nr 2 planowane jest przeprowadzenie próbnych obciążeń pali. Natomiast na przełomie listopada i grudnia powstaną fundamenty i żelbetowe ściany budynku sterowni - w tym celu wykonano już m.in. komorę technologiczną ze ścianki szczelnej oraz betonowy korek, czyli wzmocnienie tej części dna Motławy, w której powstanie obiekt. Obecnie została wykonana warstwa wyrównawcza i trwają prace związane z wykonywaniem zbrojenia fundamentów sterowni. Aktualnie prowadzone są prace przy budowie budynku technicznego stacji transformatorowej. Na obecnym etapie trafostacja jest w stanie surowym otwartym. W najbliższym czasie, w jego obrębie zostaną wykonane przyłącza elektryczne i trasy kablowe. Na przełomie roku rozpoczną się prace instalacyjne związane z wykonaniem przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz instalacji teletechnicznej.
Równolegle, na terenie hal produkcyjnych przedsiębiorstwa INTERCOR w Zawierciu - generalnego wykonawcy inwestycji, wytwarzana jest konstrukcja stalowa zwodzonego przęsła kładki.

 

Aktualizacja 21.09.2016 r. 

Na terenie budowy, w miejscu posadowienia budynku sterowni, na ukończeniu są prace związane z wykonaniem komory technologicznej ze ścianki szczelnej. Przystąpiono także do wykonania wykopu w ściance szczelnej pod ławy fundamentowe sterowni - prace te realizowane pod wodą. Równolegle prowadzone są prace polegające na wykonaniu fundamentów budynku stacji transformatorowej. 
Trwa wbijanie 32 szt. pali z rury stalowej z zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz wykonanie podpory mostu w technologii pali wkręcanych formowanych w gruncie 19 szt. Rozpoczęto także wykonanie ścianki szczelnej wzdłuż palisady z pali w celu uszczelnienia podpory nr 1

Przypominamy również, że budowę zwodzonej kładki na Ołowiankę można obserwować na stronie www.gdansk.pl pod linkiem: http://www.gdansk.pl/kamera/kladka. 


Aktualizacja 05.08.2016 r.

Zakończono już prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej. Aktualnie trwają roboty po przeciwnej stronie rzeki Motławy (zachodni brzeg), od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej. Wykonywana jest druga podpora w korycie rzeki, składająca się z dwóch słupopali o średnicy 100 cm w rozstawie 3 m. Kolejnym krokiem będą prace przy ostatniej podporze (od strony Starego Miasta), która będzie miała formę lekkiego przyczółka, wykonanego z palisady (pale CFA - 18 sztuk). Jeszcze w tym miesiącu wykonawca planuje rozpocząć budowę stacji transformatorowej.


Aktulizacja 21.07.2016 r.

Prace przy budowie kładki rozpoczęły się od strony Filharmonii Bałtyckiej na Wyspie Ołowiance, przy budynku klubu sportowego. W pierwszym etapie będą wykonywane pale metodą wierconą pod podporę kładki. Pale będą wykonywane z barki.
Od dziś budowę zwodzonej kładki na Ołowiankę można obserwować na stronie www.gdansk.pl pod linkiem: http://www.gdansk.pl/kamera/kladka. Zapraszamy.

Aktualizacja 24.05.2016 r.

24 maja br. przy udziale 18 osób: przedstawicieli Wykonawcy robót, inspektorów nadzorów z DRMG, zarządców i administratorów terenu – MOSiR w Gdańsku, Filharmonii Bałtyckiej i Kapitanatu Morskiego nastąpiło przekazanie placu budowy Wykonawcy pod realizację zwodzonej kładki 
dla pieszych przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowiankę. 

Obecnie będą trwały prace przygotowawcze związane z organizacją zaplecza budowy. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na koniec czerwca. Wykonawca rozpocznie prace od strony Filharmonii Bałtyckiej na Wyspie Ołowiance przy budynku Klubu Sportowego. W pierwszej kolejności wykonywane będą ścianki szczelne dla fundamentów głównej podpory kładki. 
We wrześniu br. Wykonawca planuje rozpocząć prace na nabrzeżu przy ul. Wartkiej. Po wykonaniu czterech podpór kładki montowane będą elementy konstrukcji kładki, które na plac budowy trafią drogą wodną na pontonach. 
W pierwszej fazie budowy nie przewiduje się utrudnień w ruchu dla korzystających z toru wodnego rzeki Motławy.

Aktualizacja 18.05.2016 r.

13 maja br. z Wykonawcą wyłonionym w trybie przetargu nieograniczonego firmą "Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR" Sp. z o.o. z Zawiercia, podpisana została umowa na realizację zadania. Planowany termin zakończenia prac to koniec maja 2017 r.


Aktualizacja 11.04.2016 r. 


Dziś w siedzibie DRMG nastąpiło otwarcie ofert na wykonanie tej inwestycji. Kwotę jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to 10 mln zł. O realizacje zamówienia ubiega się 7 wykonawców. Złożone oferty cenowe przedstawiają się następująco:

- Konsorcjum Firm Vistal Sp. z o.o z Gdyni, cena: 8 169 525,07 zł;
- Budimex S.A. z Warszawy, cena: 10 310 276,85 zł;
- MOST Sp. z o.o. z Sopotu, cena: 9 871 063,10 zł;
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. z Zawiercia, cena: 7 648 553, 01 zł
- Skanska S.A z Warszawy, cena: 10 608 006, 05 zł;
- Soletanche Polska Sp. z.o.o z Warszawy, cena: 14 745 002, 13 zł
- Energopol Szczecin S.A ze Szczecina, cena: 8 761 306, 85 zł.

Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert pod względem formalno- prawnym. 

Aktualizacja 18.03.2016 r. 

DRMG ogłosiła przetarg, którego przedmiotem jest budowa zwodzonej kładki pieszej przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę. Planowana kładka ma stworzyć nową trasę spacerową i atrakcyjny akwen dla turystów morskich oraz zwiększyć atrakcyjność rejonu Szafarnia poprzez umożliwienie nowego dojścia. Obiekt ten ma również zaktywizować rejon dawnych zakładów mięsnych, które dzięki temu mogą stać się jednymi z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych. Otwarcie ofert przetargowych planowane jest na 6 kwietnia, a realizacja inwestycji ma potrwać do końca maja 2017 roku.