Podpisano umowę na wzmocnienie konstrukcji Długiego Pobrzeża. Inwestycja związana z jego modernizacją prowadzona jest w ramach umowy partnerstwa publiczno-prywatnego, zgodnie z którą miasto przebuduje oraz wzmocni konstrukcję nabrzeży (Długie Pobrzeże), a inwestor prywatny wykona nową nawierzchnię (Rybackie i Długie Pobrzeże).
Przystąpiliśmy do realizacji przebudowy konstrukcji Długiego Pobrzeża, która ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników, a także poprawę estetyki i przywrócenie historycznych walorów tego miejsca. Prace prowadzone będą na ok. 500 metrowym odcinku od Mostu Zielonego do Targu Rybnego i wykonywane równolegle przez miasto i inwestora prywatnego. Nie zmieni się charakter pobrzeża i tak jak dotychczas pełnić będzie ono funkcję bulwaru i ciągu spacerowego. Pozostaną także miejsca do cumowania jachtów i niewielkich jednostek pływających (biała flota, holowniki, barki).
Długie Pobrzeże kompleksowo
- W zakresie modernizacji prowadzonej na zlecenie miasta jest m.in. wykonanie nowej ścianki szczelnej oraz przebudowa kolektora odprowadzającego wody opadowe z ul. Św. Ducha. W ramach prac przewidziano oczyszczenie dna Motławy, rozbiórkę konstrukcji żelbetowych (z wody), wykonanie kanalizacji deszczowej w ul. Św. Ducha oraz wykonanie nowych ścianek szczelnych. Samo wykończenie nabrzeża będzie podobne do tego, które jest po drugiej stronie Motławy. Inwestycja przewiduje także montaż pachołów cumowniczych, belek odbojowych i drewnianych okładzin nabrzeży – wyjaśnia Katarzyna Jaskuła, zastępca dyrektora DRMG.
Motławy, rozbiórkę konstrukcji żelbetowych (z wody), wykonanie kanalizacji deszczowej w ul. Św. Ducha oraz wykonanie nowych ścianek szczelnych. Samo wykończenie nabrzeża będzie podobne do tego, które jest po drugiej stronie Motławy. Inwestycja przewiduje także montaż pachołów cumowniczych, belek odbojowych i drewnianych okładzin nabrzeży – wyjaśnia Katarzyna Jaskuła, zastępca dyrektora DRMG.
Aktualizacja, 20.12.2023 r.
Na czas przyszłorocznego Jarmarku św. Dominika mieszkańcy i turyści korzystać będą z dwóch kompleksowo przebudowanych odcinków Długiego Pobrzeża. Prace na środkowym fragmencie zakończą się w połowie 2025 r. Zmiany w realizacji działań na Długim Pobrzeżu wynikają z okoliczności, które pojawiły się w trakcie realizacji prac, a których nie dało się przewidzieć na wcześniejszym etapie. Z uwagi na wiele uwarunkowań konieczna była zmiana sposobu wykonania przebudowy i zabezpieczenia konstrukcji nabrzeża.
DRMG nadzoruje prace związane z przebudową i wzmocnieniem konstrukcji. Wykonawcą tych prac jest firma DORACO, natomiast układanie nawierzchni pobrzeża wykonywane będzie w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego przez spółkę GRANARIA. Ponadto na odcinku objętym zakresem prowadzony jest remont Żurawia, którego inwestorem jest Narodowe Muzeum Morskie. Rusztowania konieczne do przeprowadzenia prac na Żurawiu również wpływają na harmonogram inwestycji prowadzonej przez DRMG. Prace są w pełni skoordynowane, aby maksymalnie skrócić czas prac przy zachowaniu wymaganych standardów i jakości.
W trakcie prac wzmacniających konstrukcję pojawiły się niespodziewane okoliczności, których ani inwestor, ani wykonawca nie mogli przewidzieć. Dlatego podjęto niezbędne działania mające na celu urealnienie terminu zakończenia modernizacji, który uwzględni zaistnienie nowych wyzwań.
– Długie Pobrzeże stanowi ważny element przestrzeni miejskiej, dlatego zapewniamy, że podejmowane działania miały i mają na celu jak najszybsze i skuteczne zakończenie prac. Chociaż uzgodniony termin zakończenia inwestycji został przesunięty, zapewniamy, że wszyscy partnerzy projektu dążą do jak najszybszego zakończenia robót. Podczas przeprowadzania inwestycji na terenie Głównego Miasta w Gdańsku należy się liczyć z wystąpieniem nieprzewidzianych sytuacji, zarówno technicznych, jak i logistycznych. Wynika to przede wszystkim z historycznego charakteru terenu – mówi Małgorzata Polan, zastępca dyrektora DRMG ds. Projektów Liniowych.
W toku rozmów i negocjacji pomiędzy inwestorami ustalono, że mieszkańcy będą mogli w pełni korzystać z dwóch skrajnych odcinków na przełomie lipca i sierpnia 2024 r. Chodzi o odcinki od Zielonej Bramy do Muzeum Archeologicznego i od Żurawia do Bramy Straganiarskiej. Zakres prac DRMG zakończy się na przełomie maja i czerwca 2024, a do końca lipca potrwać ma układanie nawierzchni prowadzone przez podmiot prywatny. Kładka obrotowa będzie udostępniona od sierpnia 2024 r. Na środkowym odcinku koniec realizacji inwestycji planowany jest w połowie 2025 r. Prace na tym fragmencie rozpoczęły się we wrześniu 2023, aby udostępnić choć część pobrzeża na okres wakacyjny. Pierwotny harmonogram nie zakładał takiego rozwiązania.
Odcinek 1 A: od Zielonej Bramy do Muzeum Archeologicznego:
- Zakończenie prac DRMG: maj 2024 , pełne otwarcie odcinka na przełomie lipca i sierpnia 2024
Odcinek 1 B: od Żurawia do Bramy Straganiarskiej
- Zakończenie prac DRMG: czerwiec 2024, pełne otwarcie odcinka na przełomie lipca i sierpnia 2024
Odcinek 2: Od Muzeum Archeologicznego do Żurawia
- Planowany termin zakończenia robót zakresu DRMG to koniec marca 2025
Wartość kontaktu to ponad 55 mln zł.
- Wspólnie wypracowaliśmy rozwiązanie, którego efektem jest zmiana harmonogramu prac. To natomiast efekt okoliczności, którym musieliśmy stawić czoła w trakcie realizacji projektu – mówi Piotr Siemaszko, dyrektor oddziału hydrotechniki, Korporacja Budowlana DORACO. - Chcę mocno podkreślić, że jesteśmy świadomi, że zakończenie modernizacji Długiego Pobrzeża jest bardzo wyczekiwane, zarówno przez mieszkańców, turystów, jak i właścicieli lokali usługowych zlokalizowanych na remontowanym odcinku. Dlatego chcemy przekazać, że nasza firma jest w pełni zaangażowana w zakończenie prac zgodnie z nowym harmonogramem, przy zachowaniu najwyższych standardów technicznych, jakościowych i estetycznych – dodaje Piotr Siemiaszko.
Aktualizacja, 20.11.2023 r.
W związku z trwającą modernizacją Długiego i Rybackiego Pobrzeża na odcinku od Mostu Zielonego do Bramy Straganiarskiej na wniosek inwestora zmieniony został harmonogram zwodzenia kładki na Ołowiankę. Będzie on obowiązywał do 31 marca 2024 roku.
Ze względu na trwające prace budowlane przy nabrzeżu Motławy, które prowadzone są również od strony rzeki i wymagają wykorzystania jednostek pływających, zmodyfikowany został harmonogram zwodzenia kładki na Ołowiankę. Obecnie wykonywana jest nowa konstrukcja nabrzeża poprzez m.in. betonowanie i układanie nowego zbrojenia. Część robót prowadzona jest pod wodą.
W okresie jesienno-zimowym kładka zwodzona będzie tak jak w sezonie wiosenno-letnim, tj. pierwsze pół godziny przeznaczone będzie dla ruchu jednostek pływających (przęsło kładki uniesione), natomiast przez drugie pół godziny kładka będzie dostępna dla pieszych (przęsło kładki opuszczone).
Harmonogram zwodzenia w poszczególne dni:
- poniedziałek – piątek: 7.00 – 18.00 (po godzinie 18.00 kładka będzie dostępna dla pieszych i będzie zwodzona jedynie na zgłoszenie jednostek)
- sobota: 7.00 – 15.00 (po godzinie 15.00 kładka będzie dostępna dla pieszych i będzie zwodzona jedynie na zgłoszenie jednostek)
- niedziela: kładka dostępna dla ruchu pieszego przez cały dzień (możliwość zwodzenia jedynie na zgłoszenie jednostek)
Harmonogram może ulec zmianie w przypadku dni, podczas których prace nie będą prowadzone lub wykonawca zakończy je wcześniej, niż przewidywał. Aktualny plan zwodzenia kładki dostępny będzie na stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W wybrane dni podczas prac związanych z betonowaniem czas otwarcia kładki dla żeglugi może zostać wydłużony o dodatkowe 10 minut.
Aktualizacja, 15.09.2023 r.
W poniedziałek, 18 września rozpoczną się prace na kolejnym odcinku Długiego Pobrzeża. Wykonawca robót, firma Doraco, wejdzie na środkowy odcinek, od rejonu Bramy Mariackiej do Żurawia.
Analogicznie, tak jak w przypadku pozostałych odcinków, ten fragment nabrzeża również zostanie zawężony. Dojścia do lokali znajdujących się w tym obszarze będą zapewnione.
Zmiany w ruchu pieszym:
Ze względu na wykonywanie kolektora deszczowego, na okres ok. 2,5 miesiąca nastąpi zamknięcie przejścia przez Bramę Św. Ducha. Dojście do ul. Św. Ducha oraz do Długiego Pobrzeża poprowadzone zostanie ulicami Pończoszników, Dzianą i Mydlarską.
W tym etapie robót nastąpi również zamknięcie kładki obrotowej na rzece Motławie. Dojście do Wyspy Spichrzów zostanie poprowadzone poprzez Most Zielony.
Znaczny zakres przebudowy, na który składa się m.in. całkowita rozbiórka istniejących elementów konstrukcyjnych, nośnych i nawierzchniowych nabrzeża, konieczność realizacji prac z akwenu wodnego, proces technologiczny, a także względy bezpieczeństwa, nie pozwalają na funkcjonowanie kładki w tym okresie. Zamknięcie kładki planowane jest do II kw. 2024 r.
Prace rozpoczynają się zgodnie z wcześniej ustalonym terminem, wynikającym z postulatów przedsiębiorców z Długiego Pobrzeża, aby fragment od rejonu Bramy Mariackiej do Żurawia, w okresie letnim był w pełni dostępny.
Aktualizacja, 20.06.2023 r.
Roboty w ramach zadania są kontynuowane.
Na Długim Pobrzeżu, w związku z trwającym remontem, systematycznie odbywają się wizje lokalne, ostatnia miała miejsce w ubiegłym tygodniu. Badania nie wykazały żadnych odchyleń ani zagrożenia dla okolicznych budynków.
Ze względu na swoją specyfikę, historyczne nabrzeże od początku trwania robót jest na bieżąco kontrolowane. W celu dodatkowego sprawdzenia i porównania stanu istniejącego budynków ze stanem sprzed rozpoczęcia prac, na odcinku od Mostu Zielonego do rejonu Bramy Mariackiej, w piątek, 16 czerwca odbyła się kolejna wizja lokalna oraz wykonane zostały pomiary geodezyjne. Pomiary nie wykazały zmian wysokościowych budynków, nie stwierdzono również żadnych nowych uszkodzeń czy pęknięć wewnątrz lokali, niż te wykazane w inwentaryzacji sprzed rozpoczęcia prac. Zarówno kierownik robót, który na budowie odpowiada m.in. za bezpieczeństwo, jak również nadzór z ramienia DRMG, nie stwierdzili zagrożenia w rejonie placu budowy. Do dziś, 20 czerwca, do DRMG wpłynęło jedno zawiadomienie, w którym zawarto informację, że ściany budynku zaczynają się „bardziej rozszczelniać”, co może wskazywać na to, że uszkodzenie już wcześniej występowało. Zawiadomienie to pochodzi z budynku, którego właściciel nie wyraził zgody na inwentaryzację przed rozpoczęciem budowy.
Tak jak informowaliśmy na spotkaniach z mieszkańcami i przedsiębiorcami, interesy mieszkańców i przedsiębiorców na Długim Pobrzeżu były i są zabezpieczane. Do tej pory odbyło się łącznie 5 spotkań, 3 przed jeszcze przed rozpoczęciem budowy w dn. 30.07.2021; 10.11.2021; 16.02.2021 i 2 po podpisaniu umowy z wykonawcą, 26.10.2022 i 16.11.2022. Planowane są kolejne spotkania. Wizje lokalne wewnątrz budynków i inwentaryzacja przed przystąpieniem do robót odbywały się w 3 turach, pomiędzy 7.12.2022 a 10.01.2023. Inwentaryzacje były jednak uzależnione od właścicieli. Nie wszyscy wyrazili zgodę na inwentaryzację w swoich budynkach. Ponadto jeszcze przed rozpoczęciem remontu zainstalowano repery, które służą kontrolowaniu położenia wysokości budynków. Niestety pomimo tego, że repery jako ważny znak geodezyjny są elementem chronionym, przy jednej z kamienic na Długim Pobrzeżu zostały zniszczone.
- Zadanie na Długim Pobrzeżu jest dla nas szczególne nie tylko ze względu na lokalizację ale również na wyjątkową specyfikę jaką posiadają budowy hydrotechniczne, czyli te w wodzie. Zarówno my jako inwestor, jak również wykonawca, bacznie obserwujemy i pilnujemy tych ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem nabrzeży i pobliskiej zabudowy, mówi Łukasz Zakrzewski, inspektor nadzoru branży hydrotechnicznej z DRMG.
- Przystępując do realizacji zadania staraliśmy się być w kontakcie ze wszystkimi zainteresowanymi osobami, odbywały się spotkania, można było do nas zadzwonić, mamy dedykowany numer telefonu i adres mailowy dla tej inwestycji. Były też spotkania indywidualne. Przyznam, że liczyliśmy na wsparcie lokalnych przedstawicieli, np. radnego dzielnicy, tymczasem akurat w jego lokalu nie wyrażono zgody na inwentaryzację, dodaje Katarzyna Jaskuła, z-ca dyrektora ds. projektów liniowych w DRMG.
Na spotkaniach z interesariuszami z Długiego Pobrzeża inżynierowie z DRMG informowali, że zadanie ze względu na specyfikę tego miejsca będzie trudne. Niektóre elementy trzeba było przeprojektować by móc kontynuować prace. Z tego powodu na budowie roboty były spowolnione, natomiast obecnie wykonawca, firma Doraco, wznowiła intensywne działania.
Poza kompleksową przebudową nabrzeża, w ramach zadania wykonana zostanie również nowa nawierzchnia.
Zdjęcie z inwentaryzacji z 21.11.2022 r.
Zdjęcie z 15.06.2023 r. (film z portalu Facebook)
Aktualizacja, 12.05.2023 r.
Kontynuowane są prace rozbiórkowe nabrzeża. W tym tygodniu prace koncentrują się na wysokości Bramy Świętojańskiej.
Aktualizacja, 8.05.2023 r.
Od 8 do 12 maja planowane zamknięcie fragmentu Długiego Pobrzeża (ok.30 m) na wysokości Bramy Świętojańskiej, a także wyłączenie przejścia przez tę bramę. Ruch pieszych oraz dojścia do posesji znajdujących się przy bramie będą zapewnione.
W wyniku zamknięcia fragmentu przy Bramie Świętojańskiej piesi poruszający się w kierunku Rybackiego Pobrzeża (oraz w kierunku przeciwnym), będą korzystali z dojścia alternatywnego, poprzez Bramę Św. Ducha oraz równolegle do Długiego Pobrzeża, ulicami Bosmańską, Tokarską oraz Warzywniczą.
Aktualizacja, 03.03.2023 r.
Aktualizacja, 6.02.2023 r.
W związku z przystąpieniem do prac na kolejnym fragmencie Długiego Pobrzeża, od Żurawia do Bramy Straganiarskiej, od wtorku 7 lutego planowane jest rozpoczęcie ustawiania ogrodzenia i jednocześnie, sukcesywne zwężenie tego odcinka. Ruch pieszych będzie możliwy. Jednocześnie prowadzone są roboty budowlane na odcinku od Mostu Zielonego do Bramy Mariackiej.
Aktualizacja, 10.01.2023 r.
Wykonawca przystąpił do robót rozbiórkowych płyt nabrzeża przy użyciu koparki na pontonie pływającym wyposażonej w młot wyburzeniowy. Po rozkuciu płyt nabrzeża Wykonawca przystąpi do robót rozbiórkowych żeber oraz oczepu żelbetowego. Prace rozbiórkowe na tym odcinku potrwają co najmniej do końca stycznia.
Aktualizacja, 21.12.2022 r.
Oczyszczanie dna Motławy przy pomocy ekipy nurkowej oraz jednostki pływającej.
Aktualizacja, 14.10.2022 r.
Umowę podpisano z firmą DORACO Sp. z o.o. Koszt prac wyniesie ok. 41 mln złotych. Planowano, realizacja prac, ma się zakończyć w I kwartale 2024 r.
- Czeka nas ciekawe ale również pełne wyzwań zadanie, dzięki któremu ta reprezentacyjna część Gdańska odzyska pełen blask. Nowa konstrukcja, którą będziemy wykonywali wpłynie na poprawę funkcjonalności oraz bezpieczeństwo. W ramach prac przewidziano również oczyszczenie dna rzeki Motławy, rozbiórkę konstrukcji nabrzeża, wykonanie nowych ścianek szczelnych i wykonanie kanalizacji deszczowej w ul. Św. Ducha - mówi Karol Kalinowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Aktualizacja, 18.08.2022 r.
Na realizację zadania zabezpieczono w budżecie 32 216 510,00 zł. Wpłynęły cztery oferty, które są obecnie analizowane:
- Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o. - 40 959 999,87 zł
- Konsorcjum, lider: ROVERPOL SP.ZO.O. - 59 236 800,00 zł
- Konsorcjum, lider: NDI Spółka Akcyjna - 82 370 935,09 zł
- STRABAG Sp. z o.o - 74 863 591,57 zł