Oświadczenie
W związku z czynnościami wyjaśniającymi, które przeprowadzono w DRMG informujemy, że nie potwierdziły one aby w jednostce doszło do złamania przepisów prawa. Realizacja zadań statutowych jednostki odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami, zarządzeniami i wewnętrznymi regulaminami. Wydatki w jednostce realizowane są w sposób celowy, oszczędny i z zachowaniem zasad uzyskiwania maksymalnych efektów z ponoszonych nakładów finansowych.
Dyrektor DRMG otrzymał z Biura Audytu i Kontroli Urzędu Miejskiego w Gdańsku zalecenia do dalszego postępowania, które zostaną w jednostce niezwłocznie wprowadzone. Chodzi o przegląd obowiązujących procedur udzielania zamówień wyłączonych ze stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (o wartości poniżej 130 tys. zł); wprowadzenie obowiązku sporządzania przez pracowników DRMG, bardziej szczegółowego uzasadnienia dla poniesienia danego wydatku na zakup towarów lub usług na potrzeby jednostki; wprowadzenie odpowiedniej regulacji wewnętrznej, zgodnie z którą, plan szkoleń będzie sporządzany ściśle w oparciu o wyniki przeprowadzonych badań potrzeb szkoleniowych wśród pracowników jednostki, a także dokładną analizę organizacji obsługi prawnej jednostki podczas realizacji bieżących zadań.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska posiada pełną dokumentację wszystkich postępowań prowadzonych w ramach swojej działalności i w przypadku jakichkolwiek działań kontrolnych jest gotowa udostępnić je właściwym instytucjom.
1. Wejście w struktury DRMG
Dyrektor Karol Kalinowski został zatrudniony w DRMG w drodze konkursu i w celu zwiększenia efektywności w realizowaniu inwestycji w Gdańsku. Zmiana dyrektora DRMG przyniosła za sobą, co oczywiste, również zmiany organizacyjne m.in. struktury organizacyjnej, poprzez utworzenie tzw. zespołów projektowych. Głównym założeniem było również zwiększenie motywacji pracowników i inicjatywy, na rzecz pracy dla Gdańska, a także lepsze planowanie czy nastawienie na rozwój - utworzenie Akademii DRMG. Zmiany wynikały z obserwacji dotychczasowych problemów w realizowaniu inwestycji, które często były wskazywane przez mieszkańców, np. opóźnienie w realizacji linii tramwajowej na Stogi, czy opóźnienia przy projektach z Budżetu Obywatelskiego. Efekty tej decyzji są już widoczne, np. w zrealizowanych w terminie inwestycjach : linia tramwajowa Nowa Warszawska, przed terminem: Hallera, odwodnienie estakady Rakoczego, kanalizacja deszczowa w ul. Stryjewskiego. Dla przykładu zadania z Budżetu Obywatelskiego zakończone w zakładanym terminie, tj. 54 zadania, w tym 45 umów na roboty budowlane, z których 35 zakończonych przed terminem umownym oraz 9 umów dotyczących dokumentacji projektowych zakończonych w terminie.
2. Szkolenie FRIS
Szkolenie miało na celu przede wszystkim dopasowanie naturalnych kompetencji i umiejętności pracowników do zadań i obowiązków oraz rozwijanie i doskonalenie umiejętności związanych ze sferą komunikacji i współpracy. Pomysł szkolenia FRIS nie miał na celu podziału pracowników, a lepszą i bardziej efektywną współpracę.
Za szkolenie przeprowadzone na stadionie Polsat Plus Arena (sobota i niedziela) przez Dyrektora DRMG Karola Kalinowskiego i jego żonę, DRMG nie poniosła żadnych kosztów. Dla kolejnych szkoleń przeprowadzone były postępowania zgodnie z ustawą Prawo Zamówień publicznych. W roku 2022 (110 przeszkolonych pracowników) wysłane zostały zapytania ofertowe do trzech potencjalnych wykonawców, z czego jedna firma z Warszawy odmówiła udziału, a inna złożyła ofertę, spełniając warunki udziału w postępowaniu i z nią została podpisana umowa. W 2023 przeprowadzona została druga tura szkolenia dla 50 pracowników, w tym przypadku tryb postępowania był ten sam, również wysyłane zostały zaproszenia do złożenia ofert, oferty złożyły 4 firmy, wybrana została najtańsza z nich.
3. Naruszenie prawa – dzielenie zamówień
Taka sytuacja nie miała miejsca. Wszelkie działania związane ze zleceniami i zamówieniami dokonywane są w DRMG transparentnie. Zarzut dotyczący dzielenia zamówień jest bezzasadny, ponieważ zamówienia te były realizowane w różnym czasie, nie stanowiły 1 zamówienia, w związku z czym nie można mówić w tym przypadku o dzieleniu zamówienia.
4. Nepotyzm
Na wszystkie rekrutacje w DRMG prowadzone są nabory. Ogłoszenia o pracę umieszczane są na naszej stronie internetowej, rozmowy kwalifikacyjne prowadzi komisja rekrutacyjna. Każdy ma szansę wziąć udział w takiej rekrutacji, a głównym kryterium decydującym o wyborze kandydata są zawsze posiadane kwalifikacje i doświadczenie.
Wysokość nagrody finansowej dla pracowników uzależniona jest od zaangażowania, sumienności, dokładności, terminowości i wielu innych czynników. Wpływ na decyzję o wysokości nagrody dla pracownika, poza dyrektorem, mają również jego bezpośredni przełożeni, nie jest to decyzja podejmowana przez jedną osobę, a w konsultacji.
Na stronie DRMG nie ma reklamy studiów podyplomowych pn. ”Zarządzanie projektami budowlanymi”, których pomysłodawcą i wykładowcą jest dyrektor DRMG Karol Kalinowski. W DRMG nie zatrudniono pracowników Politechniki Gdańskiej, są natomiast pracownicy, którzy współpracują z PG. Zdarza się, że absolwenci PG zostają pracownikami DRMG, ponieważ w jednostce zajmującej się inwestycjami w mieście jest zapotrzebowanie właśnie na pracowników z branży technicznej, inżynierów.
5. Wyprowadzenie miejskich pieniędzy z budżetu Miasta
Każda umowa, także na usługi prawne, była dokonana zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Zmiany w funkcjonowaniu obsługi prawnej w DRMG przeprowadzono w celu ograniczenia liczby zleceń obsługi na zewnątrz, a skupieniu się na obsłudze prawnej prawnikami głównie zatrudnionymi wewnątrz DRMG. Wynikało to z konieczności większej dbałości o interes publiczny miasta. Obecnie DRMG posiada 10x więcej spraw sądowych w porównaniu z rokiem 2021.
Jedną z takich prowadzonych spraw jest np. sprawa sądowa o 2 letnie opóźnienie w budowie linii tramwajowej na Stogi.
Każde zlecenie w jednostce DRMG ma silne uzasadnienie i celowość z troski o finanse publiczne. W momencie kiedy nastąpiło prawdopodobieństwo, że wykonawca dokumentacji projektowej może być także wykonawcą robót, podjęto decyzję o sprawdzeniu czy nie dojdzie do nieprawidłowości podczas przetargu na roboty budowlane. Z tego powodu zlecony został audyt zewnętrzny dla największej inwestycji kubaturowej w jednostce, budowie szkoły w Osowej (koszt ponad 21 mln zł). Wartość audytu wyniosła 12 177 zł brutto, co stanowi w tym wypadku 0,05% wartości robót budowlanych.
Warto wspomnieć, że wykonawca audytu był traktowany wg zasad jakie obowiązują wszystkie inne podmioty świadczące usługi dla DRMG i za opóźnienie terminu przekazania opinii został ukarany notą odsetkową.
To przykład kolejnego działania mającego na celu uszczelnienie systemu. Rocznie w DRMG usuwanych jest ok. 1600 awarii w ponad 220 placówkach oświatowych. W 2022 roku wykonany został audyt w celu sprawdzenia i wyeliminowania uchybień oraz sprawdzenia możliwości zmiany w organizacji pracy, a także optymalizacji. Dzięki wnioskom z tego audytu, dokonano uszczelnienia systemu, zmiany w organizacji pracy własnej, nadzorze nad tymi pracami, a dodatkowo wprowadzone zostały inne niż dotychczas warunki realizacyjne dla wykonawców usuwających awarie.
6. Obraza urzędu
Dyrektor DRMG swój strój dostosowuje do czynności jakie planuje wykonywać danego dnia w pracy. Na wizyty na budowach zazwyczaj nie zakłada garnituru.
Dyrektor DRMG nie przebywał w pracy podczas wspomnianego przywitania pracownicy. Niemniej jednak takie praktyki świadczą o dobrych relacjach między pracownikami w jednostce.
7. Nieumiejętność współpracy z pracownikami
W okresie od 01.11.2021 r. do dnia 31.03.2023 wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę czyli DRMG otrzymały 2 osoby. Pozostałe wymienione przypadki odejścia z jednostki to w większości przejścia na emeryturę.
Dyrektor DRMG jak sam o sobie mówi jest „prostym” inżynierem, którego nadrzędnym celem jest praca dla Gdańska i jego mieszkańców oraz realizowanie inwestycji w terminie, budżecie i odpowiedniej jakości.
Tak, DRMG zatrudniło firmę do przeprowadzenia relokacji pracowników. Było to konieczne w związku ze zmianą organizacyjną i powstaniem zespołów projektowych. Relokacja miała na celu usprawnienie komunikacji pomiędzy pracownikami oraz łatwiejszy i szybszy dostęp do informacji. Zlecenie przeprowadzki pracownikom jednostki (przenoszenie pomiędzy piętrami biurowca szaf, biurek, komputerów, obszernej dokumentacji technicznej) nie byłoby zgodne z zasadami BHP, a ponadto nie znajduje się w zakresie pracowników, w związku z powyższym zlecenie takiej przeprowadzki firmie zewnętrznej było konieczne. Dzięki temu jednostka funkcjonowała w tym czasie bez zakłóceń.
8. Sadzenie drzew
Wspomniane drzewka dotyczą drzew choinkowych przy okazji Świąt Bożego Narodzenia.
Zakup drzew miał na celu integrację zespołów – ogłoszono konkurs na najładniej ustrojone drzewko przez poszczególne zespoły – a także zwiększenie poczucia świadomości i tożsamości pracowników dot. zieleni.